Expo in Brussel

tentoonstellingen in musea en kunstencentra

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Programma Bruegel 2019

In 2019 is het precies 450 jaar geleden dat Pieter Bruegel overleed. Naar aanleiding daarvan vinden zowel in Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als daarbuiten tentoonstellingen en andere evenementen plaats die een verhelderend licht werpen op deze grote kunstenaar en op sommige van zijn tijdgenoten, zoals Bernard van Orley. Klik hier of op de foto rechts voor een handig overzicht. De belangrijkste tentoonstellingen rond Bruegel in Brussel en het Brussels Gewest vind je ook nog eens apart op deze expo-pagina.

Ter gelegenheid van het Bruegeljaar selecteerde Gertrude van het team Collectie in de hoofdstedelijke bib Muntpunt alle boeken rond Pieter Bruegel de Oude. Deze boeken staan de komende maanden opgesteld op de oranje vijfhoek op de vierde verdieping.
Klik hier voor de boekenlijst.

Expo Anneessens

Père Filip was een belangrijke figuur in de wijk Anneessens van de jaren 1970 en 1980. Gedurende meer dan 15 jaar leidde hij er een jeugdclub met meer dan 100 jongeren, voor wie hij allerlei activiteiten en uitstappen organiseerde. Bij die gelegenheden fotografeerde hij hen. Na zijn dood in 2004 werden al zijn foto's teruggevonden en bezorgd aan Recyclart. Pas toen werd duidelijk hoe belangrijk fotografie voor Père Filip was. Recyclart stelde de foto's bij verschillende gelegenheden en in verschillende vormen voor. Zo bijvoorbeeld als grote posters in de straten van Brussel. Veel van de jongeren op de foto's - inmiddels volwassenen - herkenden zichzelf in de foto's die ze al meer dan 30 jaar niet meer gezien hadden of zelfs nog nooit eerder gezien hadden. De emotie bereikt een hoogtepunt en hun reacties worden vastgelegd. Via getuigenissen en anekdotes wordt de verleden tijd terug tot leven gewekt. Dit herinnerings- en opzoekwerk leek Recyclart van vitaal belang om een tijdperk, een buurtgeschiedenis, een vergeten leven uit de jaren 1970 en 1980 in Brussel te traceren. De foto's die nu in Recyclart te zien zijn, vormen een spoor dat Recyclart wil delen omdat deze kleine herinneringen vaak verdwijnen in de schaduw van het grote verhaal. Een selectie van de foto's is verkrijgbaar in boekvorm.
> Van 10 mei tot 21 juni 2019, Recyclart

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Stéphane Mandelbaum: The Inner Demons of an 80's Provocative Artist

Van 14 juni tot 22 september 2019 wijdt het Joods Museum van België een grote tentoonstelling aan Stéphane Mandelbaum en brengt daarmee het oogverblindende talent van de Brusselse artiest die overleed op 25-jarige leeftijd onder de aandacht. Aan de hand van een honderdtal werken, grotendeels portretten, wordt een uniek universum hertekend waar zijn naasten, nazi-hoogwaardigheidsbekleders, poëten, schilders, cineasten, prostituees en gangsters naast elkaar hangen tussen fictie en realiteit. Het unieke, iconoclastische en provocerend oeuvre van deze begenadigde tekenaar en vooraanstaande figuur van de Brusselse kunstscene in de jaren 1980 doet vandaag - vreemd genoeg - hedendaags aan.
> Van 14 juni tot 22 september 2019, Joods Museum van België

Zinaïda Tchelidze: Transhumance

Zinaïda Tchelidze (1982, Georgië) woont en werkt in Brussel. Het creatieproces van Tchelidze bestaat uit het zorgvuldig uitkiezen van de materialen – dit kunnen readymade-objecten zijn zoals een boekencollectie of ook zelf gemaakte voorwerpen – met als doel het uitwerken van een artistieke commentaar op een onderwerp dat haar nauw aan het hart ligt. De kunstenares volgt dus geen klassiek artistiek parcours waarbij zij zich een medium of techniek meester maakt om hiermee vervolgens vorm te geven aan een onderwerp, maar via de methodologie en het creatieproces gaat zij aan de slag met het onderwerp om uiteindelijk pas in een later stadium tot de keuze van materiaal en medium over te gaan.
> Van 13 juni tot 4 augustus 2019, Centrale for contemporary art

Getekend Griffo - Een tekenaar in dienst van zijn scenaristen

Met onder meer 'SOS Geluk' en 'Mister Black' tekende Werner Goelen alias Griffo enkele van de grootste mijlpalen bijeen in de stripgeschiedenis van de afgelopen dertig jaar. Vanaf begin jaren 1980 legt hij zich volledig toe op realistische strips in een originele stijl, geïnspireerd door de grote Franse scenaristen Moebius, Tardi en Bilal. Van meet af aan overtuigt de effectiviteit van zijn tekentalent scenaristen als Dufaux, Van Hamme en Cothias. Iedereen staat nu te popelen om samen te werken met de tekenaar van 'Giacomo C.', een reeks die hij net weer heeft opgestart tot grote vreugde van zijn fans.
> Van 11 juni tot 24 november 2019, Stripmuseum
 

Spaces: Interior Design Evolution

De inrichting van onze interieurs weerspiegelt een manier van leven en van consumeren. Ze is de getuige van de grote sociale omwentelingen en de technologische vooruitgang van onze beschaving. Van de ostentatieve decoratie van de 19de eeuw tot de open en minimalistische ruimten van de hedendaagse appartementen toont deze tentoonstelling de evolutie van de interieurs en hun inrichting.
> Van 29 mei tot 3 november 2019, ADAM - Brussels Design Museum

Peter Downsbrough: Overlap/s

De Amerikaanse kunstenaar Peter Downsbrough (1940) is afkomstig uit New Jersey. Hij woont en werkt sinds 1989 in Brussel. Downsbrough bevindt zich op de snijlijn tussen conceptuele kunst en concrete kunst. Van meet af aan, in de jaren 1960, ontwikkelt hij een precies plastisch, uitgezuiverd vocabularium zonder toegevingen, bestaande uit eenvoudige geometrische figuren, lijnen en woorden. In Botanique toont Downsbrough een selectie van recente en minder recente werken en nieuwe producties. Botanique presenteert ook een selectie van zwart-witfoto's die Downsbrough maakte tussen 1980 en 2016. Parallel met de tentoonstelling stelt Argos een selectie van tien kortfilms voor die Downsbrough sinds 2003 gemaakt heeft.
> Van 6 juni tot 11 augustus 2019, Botanique

Groepsexpo: Multiple Transmissions - Art in the Afropolitan Age

Deze groepstentoonstelling 'Multiple Transmissions: Art in the Afropolitan Age' neemt als uitgangspunt de groep van Afrikaanse kunstenaars die in residentie waren in WIELS tussen 2015 en 2019. Als integraal onderdeel van het hedendaagse kunstenlandschap van vandaag, zetten residentieprogramma’s kunstenaars over de hele wereld in beweging, terwijl ze tegelijkertijd gedurende een bepaalde periode ondergedompeld worden in één enkele plaats. Kunstenaars - en Afrikaanse kunstenaars in het bijzonder - zijn opeenvolgende locals geworden van verschillende plaatsen en steden: ze zijn 'afropolitische' kunstenaars geworden. Met Nelson Makengo, Jean Katambayi, Georges Senga, Sinzo Aanza, Simnikiwe Buhlungu, Emeka Ogboh, Pamela Phatsimo Sunstrum and Pélagie Gbaguidi.
> Van 25 mei tot 18 augustus 2019, WIELS

Zabihullah Mohammady: Art Brut épique d'Iran

Geïnspireerd door de verhalende muurschilderingen in de Iraanse volkscafés, met fresco’s die religieuze, feestelijke en/of krijgstaferelen uitbeelden, begint Zabihullah Mohammady op latere leeftijd de epische verhalen uit te tekenen die hem sinds zijn kindertijd fascineren. Deze miniaturen in gearceerde tekenstijl tonen scènes gevuld met personages en dieren die kriskras door elkaar staan en die geïnspireerd zijn door de Iraans-Perzische mythologie, de Koran, verhalen uit 1001 nacht en de poëzie van Nizami, wiens werk Mohammady als kind uit het hoofd leerde. De inmiddels 78-jarige Zabihullah Mohammady is een van de meest emblematische vertegenwoordigers van Perzische ‘Art Brut’.
> Van 23 mei tot 7 juli 2019, Art Base

Joao Farkas: Brazil - Land & Soul

De Braziliaanse fotograaf Joao Farkas (1955, Sao Paulo) toont 40 nooit eerder getoonde foto’s uit de reeks 'Pantanal' die allemaal gerealiseerd zijn in de loop van de laatste vijf jaar en een waarschuwing inhouden. "De verblindende schoonheid van deze Braziliaanse regio wordt gezien als intact en niet te vernietigen. Maar dat is niet waar. We merken eveneens de effecten van de anthropoceen, de diepgaande gevolgen van de mens op de planeet." Er zijn eveneens foto’s afkomstig uit het essay 'Caretas de Maragojipe', gerealiseerd op basis van de inventaris van de carnavalmaskers van de Braziliaanse stad Maragojipe gedurende vijf edities van het carnaval.
> Van 23 mei tot 12 juli 2019, Galerie van de Ambassade van Brazilië

Groepsexpo: Building a Dialogue - Two corporate collections of contemporary art

De hedendaagse kunstcollectie van de Nationale Bank van België, zo goed als onbekend bij het grote publiek bij gebrek aan een toegankelijke exporuimte, opent haar 'reserves' in haar eerste grote tentoonstelling, in dialoog met de Deutsche Bundesbank. 'Building a Dialogue' zal plaatsvinden onder het vernieuwde glazen dak van de modernistische lokettenzaal van de hoofdzetel, in het hart van Brussel. Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw namen de twee centrale banken de ondersteuning van de artistieke creatie ter harte. Met aandacht voor levende kunst, maar zonder enige commerciële overweging, vormden ze originele en unieke ensembles binnen hun genre. Met een aantal van de belangrijkste kunstenaars die de internationale schilderkunst animeerden sedert de jaren ’80 – denk aan Anselm Kiefer, Georg Baselitz, A.R. Penck en Jörg Immendorf – gaat de Duitse collectie een ontmoeting aan met unieke – maar te weinig geëxposeerde – talenten die de Nationale Bank van België doorheen de jaren stimuleerde: o.a. Michaël Matthys, Jacques Lizène, Ann-Veronica Janssens, Marthe Wéry, Marianne Berenhaut en vele anderen. Een unieke kans!
> Van 17 mei tot 15 september 2019, Nationale Bank

Mario García Torres: Illusion Brought Me Here

Mario García Torres (1975) is een Mexicaanse conceptueel kunstenaar die verschillende media gebruikt, waaronder film, fotografie, geluid, performance en video als middel om zijn kunst te creëren. 'Illusion Brought Me Here' is zijn eerste museale solotentoonstelling in België. Naar aanleiding hiervan presenteert de Mexicaanse kunstenaar zijn eigen bondige versie van een retrospectieve: een nieuw geluidswerk getiteld 'Silence's Wearing Thin Here', samengesteld uit stemmen en klankbanden van eerdere werken.
> Van 17 mei tot 18 augustus 2019, Wiels

Jef Geys: De Tour de France 1969 van Eddy Merckx

De Belgische kunstenaar Jef Geys (1934-2018) exploreerde alle mogelijke artistieke media: schilderkunst, beeldhouwkunst, taal, film en zelfs de kunst van het archiveren. Vanaf zijn debuut in 1958 speelt de fotografie een doorslaggevende rol in zijn werk. Die vroege keuze voor het medium maakt hem tot een van de pioniers in de Belgische kunstwereld en plaatst hem naast de grote namen van de internationale conceptuele kunstscene. Geys fotografeerde twee weken lang de Ronde van Frankrijk 1969, de eerste die Eddy Merckx won. Leidmotief doorheen zijn dwarse reportage is niet de glamour van de triomftocht, maar de samenhang van het bijzondere en het alledaagse in het wielerleven. De 67 zwart-witfoto's worden nu voor het eerst in België tentoongesteld, 50 jaar na hun creatie. Geys toont zich in deze expo weer de meester van de mix tussen Hoog en Laag, die hem tot een van de invloedrijkste naoorlogse kunstenaars maakt.
> Van 17 mei tot 1 september 2019, Bozar

Philippe Van Snick

De Belgische kunstenaar Philippe Van Snick (1946, Gent) woont en werkt in Brussel. Hij geldt als een van de pioniers van de Belgische naoorlogse avant-garde, maar zijn werk is, ondanks een grote renommee in de museale en de academische wereld, grotendeels onbekend bij het grotere publiek. Van Snick maakt werk dat gekenmerkt wordt door een uiterst eenvoudige, aan het minimalisme verwante vormentaal en het herhaaldelijke gebruik van steeds dezelfde kleuren. Hij bedient zich van een eenvoudig en afgebakend visueel vocabularium dat onder meer bestaat uit conceptuele fotografie, wiskunde en fragiele sculpturen. Zijn oeuvre lijkt aangedreven te worden door een visionaire kracht, die zijn continue relevantie verklaart in de hedendaagse samenleving.
> Van 17 mei tot 23 juni 2019, NICC

Groepsexpo: Een reis rond de wereld met vrouwelijke fotojournalisten

In samenwerking met de Sint-Gorikshallen organiseert Géopolis de groepstentoonstelling 'Een reis rond de wereld met vrouwelijke fotojournalisten'. Een selectie van de meest recente reportages van Paula Bronstein, Ilvy Njiokiktjien, Fabiola Ferrero, Véronique de Viguerie, Marion Péhée, Mashid Mohadjerin, Liza Van der Stock, Virginie Nguyen, Mélanie Wenger en Morgane Wirtz toont een ingrijpend beeld van recente conflicten, vluchtelingenstromen en de impact van klimaatverandering.
> Van 8 mei tot 30 juni 2019, Géopolis

Sean Hepburn Ferrer: Intimate Audrey

'Intimate Audrey' is een tentoonstelling over het leven van de Brits-Nederlands-Belgische actrice en speciaal ambassadeur van het United Nations Children's Fund (UNICEF), die werd geboren in Elsene op 4 mei 1929. Hepburn geldt als een van de beroemdste filmactrices van de twintigste eeuw. In de jaren 1950 en 1960 was ze een stijlicoon. Haar zoon Sean Hepburn Ferrer zette de tentoonstelling in het Vanderborghtgebouw op om haar 90ste verjaardag te vieren in haar geboortestad. De expo richt zich volledig op de vrouw en niet op het icoon door middel van foto's, souvenirs, jurken, accessoires en haar modetekeningen.
> Van 1 mei tot 25 augustus 2019, Vanderborghtgebouw

George Senga: Cette maison n'est pas à vendre

Een land dat wacht op democratische verkiezingen, de dekolonisatie en de inhuldiging van het Africa Museum: het zijn symptomen van de voortdurende aan-en-uitrelatie tussen de Democratische Republiek Congo en België. In die context toont Fondation A Stichting werk van de kunstenaar Georges Senga, geboren in 1983 in Lubumbashi. De tentoonstelling brengt drie belangrijke werken die hij tussen 2012 en 2016 realiseerde – 'Une vie après la mort (Een leven na de dood)', 'Kadogos' en 'Cette maison n’est pas à vendre et à vendre (Dit huis is niet te koop en te koop)' –, evenals twee nieuwe projecten die nog lopende zijn. Georges Senga stelt onze kijk op zijn land in vraag door fictieve elementen en documentaire fragmenten uit een gewelddadige postkoloniale geschiedenis met elkaar te vermengen: die van kinderen die meegesleurd worden in een hardnekkige strijd om de macht, en die van familiale conflicten of van pogingen tot illegale toe-eigening. Met als leidraad zijn persoonlijk verhaal, waarin verleden en toekomst elkaar voortdurend kruisen, probeert hij een voor een de verspreide puzzelstukjes weer samen te brengen om zo een geschiedenis, een culturele erfenis terug te winnen.
> Van 28 april tot 30 juni 2019, Fondation A Stichting

Beyond Bruegel

‘Beyond Bruegel’ is een innovatieve kunstbeleving waarbij nieuwe technologieën en de klassieke werken van Bruegel zich verenigen en de kunstbeleving naar een hoger niveau tillen. In het eerste deel van de expositie kan de bezoeker zich in een multimediale setting verdiepen in het leven en oeuvre van de schilder. Vervolgens dompelt een geanimeerde 360-gradenprojectie je onder in de wondere wereld van de meester. Hier bezichtig je zijn werken niet zonder meer, maar wandel je er als het ware doorheen: het éne moment bevind je je tussen het leger van de 'Dulle Griet', het andere op een schip aan de voet van de 'Toren van Babel'. Personages uit Bruegels oeuvre komen tot leven en maken je deel van zijn grenzeloze verbeelding.
> Van 6 april 2019 tot 31 januari 2020, Dynastiegebouw

Sophie Whettnall & Etel Adnan: Het pakijs, het bos en de sterren

De Brusselse kunstenares Sophie Whettnall (1973) werkt met video, foto, installaties en performance. De kunstenares concentreert zich onder andere op het licht waarvan ze de aanwezigheid, de doorgangszones en de afwezigheid analyseert. Haar werk oogt esthetisch en is tegelijk gevoelig en krachtig. Zoals gebruikelijk in het kader van tentoonstellingen rond Brusselse artiesten in de Centrale, werd Sophie Whettnall uitgenodigd om een internationale kunstenares te kiezen die samen met haar zou exposeren. Ze selecteerde schilderijen, tekeningen, aquarellen en etsen van Etel Adnan. Op het kruispunt tussen het Oosten en het Westen, is het werk van de in 1925 in Beiroet geboren Etel Adnan doordrongen van vruchtbare warme oorden, een verschroeiende zon en steile bergtoppen. De titel van de tentoonstelling verwijst zowel naar het universum van de Belgische artieste als naar de wereld van Adnan. Tussen beiden ontspint zich een formele dialoog: een gedeelde visie – intiem en persoonlijk – op het landschap, het licht en wat daarin zichtbaar wordt.
> Van 4 april tot 4 augustus 2019, Centrale for Contemporary Art

Heliopolis: De Zonnestad

De Boghossianstichting richt de schijnwerpers op de antieke stad Heliopolis, de bakermat van de gloednieuwe stad die aan het begin van de 20ste eeuw werd gebouwd onder impuls van de Belgische industrieel Edouard Empain. Naderhand ging de stad op in de zich steeds verder uitstrekkende Egyptische hoofdstad Caïro. Honderd Egyptische antiquiteiten, archieven en objecten uit de 20ste eeuw zijn geselecteerd door de curatoren Marie-Cécile Bruwier en Florence Doyen. Heliopolis is ontstaan uit een eeuwenoude droom geïnspireerd door de gelijknamige stad uit het oude Egypte. Deze tentoonstelling laat de bezoeker kennismaken met de luister van de oude stad en het gedurfde project van de visionaire baron en mecenas, vader van Louis Empain die de Villa Empain liet bouwen.
> Van 28 maart tot 18 augustus 2018, Boghossianstichting - Villa Empain

Eerste Biënnale van de fotografie in Molenbeek

Een biënnale van de fotografie had Molenbeek nog niet. Nu wel, en de eerste editie doet meteen La Maison des Cultures et de la Cohesion Sociale én Kanal aan, maar ook het Karreveldkasteel. Voor wie zich graag de ogen uitkijkt!
> Van 22 maart tot 12 juli 2019, diverse locaties

Wim Delvoye

Wim Delvoye, een centrale figuur in de Belgische kunstscene, staat bekend om zijn vaak bijtende humor, zijn voorliefde voor technologische experimenten en zijn ongebreidelde en uiteenlopende productiviteit. Deze tentoonstelling toont een breed panorama van zijn recente productie en benadrukt het multidisciplinaire aspect van zijn kunst. De werken van Wim Delvoye vloeien voort uit een ontmoeting tussen ambacht en de meest geavanceerde industriële productietechnieken. Verankerd in de hedendaagse wereld, bestudeert Wim Delvoye het verleden en denkt na over de toekomst. Op een geheel nieuwe manier verbindt deze tentoonstelling zijn creaties met meesterwerken uit de collectie oude kunst van de KMSKB. Daarnaast getuigen recente werken, die voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld, van de aandachtige kijk van de kunstenaar op de veranderingen in onze hypergeconnecteerde samenlevingen, waarin de grenzen tussen de reële en virtuele wereld steeds meer vervagen.
> Van 22 maart tot 21 juli 2019, KMSKB

Victor Horta: verzameling van verzamelaars

Naar aanleiding van haar driedubbele verjaardag - 100 jaar verkoop van het Hortahuis door Victor Horta zelf, 50 jaar inhuldiging van het museum, 30 jaar restauratie - onthult het Hortamuseum in Sint-Gillis drie buitengewone tentoonstellingen die een nog onbekend aspect van Victor Horta onthullen, namelijk Horta als verzamelaar. Verzamelen, accumuleren, verhullen, tentoonstellen… In het woonhuis van Victor Horta wordt zijn persoonlijke verzameling geëvoceerd – Japanse kunst en zeldzame marmers. Inspelend hierop krijgt het publiek voor het eerst de kans om in het atelier een uitzonderlijke verzameling art-nouveaumeubilair te ontdekken. En tot slot, wordt in de tentoonstellingszaal de handeling zelf van het verzamelen onder de loep genomen aan de hand van hedendaagse borduurwerken die actuele verzamelaars portretteren.
> Van 15 maart tot 30 juni 2019, Hortamuseum

Prenten in de eeuw van Bruegel

De tentoonstelling 'Prenten in de eeuw van Bruegel' schetst een levendig beeld van de prentproductie in de Zuidelijke Nederlanden in de eeuw van Bruegel. Zijn grafisch oeuvre is maar het topje van de ijsberg: in de schaduw van deze reus zijn nog vele andere pareltjes op papier te ontdekken. Lang niet alles wat van de pers rolde was als kunst bedoeld: het flexibele en veelzijdige medium werd ingezet voor nieuwsprenten en politieke propaganda. De opkomst en bloei van de prentkunst in de 16de eeuw is niet uitsluitend een artistiek succesverhaal. Briljant vakmanschap en gedurfd ondernemerschap speelden ook een grote rol.
> Van 27 februari tot 23 juni 2019, Bozar

Bernardi Bruxellensi Pictori

Het Coudenbergpaleis stelt een reis naar het Brussel van de 16e eeuw voor aan de hand van uitvergrote tekeningen en projecties van Bernard Van Orley (1487-1541). Bernard Van Orley is één van de meest opmerkelijke kunstenaars aan het Brusselse hof in de eerste helft van de 16e eeuw. In die tijd ontwikkelen de principes van de Renaissance zich in de Bourgondische Nederlanden. Het mecenaat van Margaretha van Oostenrijk en daarna Maria van Hongarije begunstigt het ontluiken van het talent van Pieter Coecke van Aelst en Pieter Bruegel.
> Van 20 februari tot 4 augustus 2019, Coudenbergpaleis

Dream Box: Elzo Durt, Hell'O, Escif, Felipe Pantone, Gogolplex

Treed binnen in de magische wereld van 'Dream Box'. Laat je leiden door je verbeelding. Ontdek achtereenvolgens de psychedelische box van Elzo Durt, de bevreemdende wereld van Hell’O, de magische piano van Escif, de vliegende cd-roms van Felipe Pantone en de vragenlijst van Imabelpro Eurostom, de onderneming van Gogolplex.
> Van 1 februari tot 1 september 2019, MIMA

De kleuren van de Bevrijding - het wandtapijt vertelt

Ontdek in de Belgische Senaat een uitzonderlijk wandtapijt van de Belgische schilder en ontwerper Anto Carte en Manufactuur De Wit uit 1934-1935. Het tapijt verbeeldt de triomfantelijke terugkeer van koning Albert I aan het hoofd van zijn troepen te Brussel op 22 november 1918, en maakt deel uit van de permanente kunstcollectie van de Senaat. Naast dit wandtapijt - een herinnering aan de afloop van de Eerste Wereldoorlog in Brussel - zijn er in de expo ook nog andere kunstwerken te zien.
> Van 15 januari tot 26 oktober 2019, Belgische Senaat

IN DE RAND

Feast of Fools. Bruegel herontdekt

In deze groepsexpo maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die 'iets met Bruegel hebben'. Ze knopen aan bij zijn thema's, herinterpreteren die en citeren hem. Zo tonen ze aan dat zijn werk tot op vandaag niets aan relevantie heeft ingeboet. Onder de deelnemende kunstenaars: Valerius De Saedeleer, Jean Brusselmans, Otto Dix, Dirk Braeckman, Ricardo Brey, Hana Miletic, Elisabeth Ida Mulyani en Emmanuelle Quertain.
> Van 7 april tot 28 juli 2019, Kasteel van Gaasbeek

De Blik van Bruegel - Reconstructie van het landschap

'De Blik van Bruegel' is een openluchttentoonstelling met hedendaagse interventies in het landschap van Bruegel. Vijftien kunstenaars, designers en architecten trekken een spoor door het landschap dat Bruegel heeft geïnspireerd. Ze maken paviljoenen, bouwsels, aanplantingen, landschappelijke figuren, een verhaal, een installatie… Ze doen iets met de plek, spelen met de waarneming van de ruimte, werken desoriënterend of helpen je aandacht juist te richten. Vaak scheppen ze nieuwe, onverwachte omgevingen. Ze creëren een kader dat je blik op het landschap stuurt en begeleidt. Met onder anderen Guillaume Bijl, Filip Dujardin, Koen van den Broek en Lois Weinberger.
> Van 7 april tot 31 oktober 2019, Dilbeek

Kabinetten Felix De Boeck, de vroege tekeningen

In twee kabinetten worden twee hoogtepunten uit het grafisch oeuvre van de Vlaamse schilder Felix De Boeck (1898-1995) in de kijker gezet. Het betreft abstracte composities uit de vroege jaren twintig enerzijds, en verschillende reeksen intrigerende en getormenteerde maskers uit de periode 1919-1930. De getekende maskers van Felix De Boeck staan in dialoog met een tiental kleurrijke maskers uit de meest uiteenlopende materialen van de Antwerpse beeldhouwster Nadia Naveau (1975).
> Van 4 november 2018 tot 1 september 2019, FeliXart Museum

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel deel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te noemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Groepsexpo: IncarNations - African Art as Philosophy

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar-curator Kendell Geers selecteert samen met de Congolese kunstverzamelaar Sindika Dokolo een 150-tal kunstwerken uit diens imposante collectie. 'IncarNations' brengt een originele mix van klassieke en hedendaagse kunst van Afrika en de diaspora’s. De maskers, beelden en historische objecten fungeren als gids en plaatsen de hedendaagse werken in de context van een levende traditie. De bezoeker wordt uitgedaagd om met een ander perspectief naar Afrikaanse kunst te kijken, met oog voor de spiritualiteit die Afrikaanse kunst van vroeger en nu kenmerkt en verbindt. De scenografie, een overweldigend geheel van beeld, geluid en kleur, roept associaties op met de bruisende drukte van een Afrikaanse metropool en ondersteunt de vitaliteit van de gepresenteerde kunstwerken. Met werk van o.a. Sammy Baloji, William Kentridge, Tracey Rose, Wangechi Mutu, Otobong Nkanga, Yinka Shonibare, Pascale Marthine Tayou, Ana Mendieta, Kehinde Wiley, Andres Serrano, Aida Muluneh, Mwangi Hutter, Hank Willis Thomas, Tracey Rose, Adrian Piper, Lubaina Himid, Roger Ballen, Zanele Muholi en Phyllis Galembo.
> Van 28 juni tot 6 oktober 2019, Bozar

Groepsexpo: The 12th Time Zone. A contemporary art report from Russia

Rusland is het grootste land ter wereld: het strekt zich uit van Kaliningrad aan de Baltische Zee in het westen, helemaal tot Vladivostok aan de Stille Oceaan in het oosten. Wie deze landmassa doorkruist, passeert maar liefst elf tijdzones. De tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten is een uitnodiging om de fictieve 12de tijdzone van Rusland te ontdekken, die van de hedendaagse kunst. 'The 12th Time Zone' is opgevat als een scènereportage die een blik biedt op de veelzijdige kunstproductie in het uitgestrekte Russische landschap. De bezoeker ontdekt Russische kunstenaars die actief zijn op de internationale kunstscène, zoals Provmyza, Where Dogs Run, Damir Muratov, Natasha Yudina of Elena Anosova, naast nieuw talent dat nu voor de eerste keer in Europa tentoonstelt. Vijf kunstenaars maken speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk.
> Van 28 juni tot 8 september 2019, Bozar

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.