Expo in Brussel

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Museum Night Fever

Stel je 30 musea voor. Ja? Stel je nu 30 musea voor, maar dan in avondmodus, met veel glitter, schwung, passie én een stevige dosis creatief geweld: welkom bij Museum NIght Fever! De enige echte Brusselse Museumnacht komt terug op zaterdag 23 februari van 19u tot 1u. Meer dan 1000 getalenteerde jongeren zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Met toptentoonstellingen, performances, installaties, livemuziek, dj's, dans, film, ongewone animaties, out of the box-rondleidingen en een sidderende afterparty. Het wordt een lange, feestelijke nacht!
> 23 februari 2019, diverse locaties

museumPASSmusées

Op 20 september 2018 vond de lancering van de museumPASSmusées plaats.
Met de museumpas kan je gratis een jaar lang de deelnemende musea in ons land bezoeken. Niet één keer, maar zo vaak je maar wil.
Je krijgt gratis toegang tot de vaste collecties van de deelnemende musea. Tijdelijke tentoonstellingen bezoek je ook gratis of met een fikse korting.
museumPASSmusées is een gemeenschapsoverschrijdend project. Musea in de Franse en Vlaamse Gemeenschap, en dus ook Brussel, presenteren zich samen op één kaart.
De pas kost € 50, ongeacht tot welke leeftijdscategorie je behoort.
Vragen over de pas? Klik hier.
 

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Bernardi Bruxellensi Pictori

Het Coudenberpgaleis stelt een reis naar het Brussel van de 16e eeuw voor aan de hand van uitvergrote tekeningen en projecties van Bernard Van Orley (1487-1541). Bernard Van Orley is één van de meest opmerkelijke kunstenaars aan het Brusselse hof in de eerste helft van de 16e eeuw. In die tijd ontwikkelen de principes van de Renaissance zich in de Bourgondische Nederlanden. Het mecenaat van Margaretha van Oostenrijk en daarna Maria van Hongarije begunstigt het ontluiken van het talent van Pieter Coecke van Aelst en Pieter Bruegel.
> Van 20 februari tot 4 augustus 2019, Coudenbergpaleis

Bernard van Orley: Brussel en de renaissance

Bernard van Orley, spilfiguur van de renaissance in de Lage Landen, krijgt zijn allereerste grote monografische tentoonstelling. Van Orley was hofschilder, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël, en omvat naast religieuze taferelen en portretten ook wandtapijten en glasramen. Voor het eerst komen stukken uit alle hoeken van de wereld terug naar de plek waar ze ooit ontstonden. In het kader van de expo legt Bozar ook de link naar vandaag met installaties van Anouk de Clercq en Marie-Jo Lafontaine.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Benoît Platéus: One Inch Off

De Belgische kunstenaar Benoît Platéus (1972, Luik) woont en werkt in Brussel. 'One Inch Off' is de eerste overzichtstentoonstelling van zijn oeuvre, van zijn eerste foto's tot zijn meest recente schilderijen. Volgens een niet-lineair parcours ontdekt de bezoeker de kunstwerken, waaronder enkele nieuwe. Gaandeweg worden Platéus' bezorgdheden onthuld die zijn hele oeuvre doorkruisen ondanks de grote technische veelzijdigheid. Hij vertrekt van de tussenruimtes van de stad of de meanders van de menselijke psyche, en gaat op zoek naar nieuwe afbeeldingsvormen die een 'andere' werkelijkheid doen vermoeden, een nog fragmentarische realiteit die steeds in wording is.
> Van 2 februari tot 28 april 2019, WIELS

Ellen Gallagher: Liquid Intelligence

De Amerikaanse kunstenares Ellen Gallagher (1965) woont en werkt in New York en Rotterdam. In haar werk slaat ze de brug tussen organische iconografieën, gebaseerd op microbiologische vormen uit de oceanografie, en geracialiseerde iconen en symbolen. Ze herinterpreteert zowel alledaagse beelden als zwarte idolen uit de popcultuur, terwijl ze worstelt met de dieperliggende Amerikaanse geschiedenis en cultuur. Met haar poëtisch en speels vocabularium verkent ze Noord-Amerikaanse verhalen en debatten die eveneens hoogst actueel zijn in de Europese debatten rond dekolonisatie, waarbij ze een ecologisch bewustzijn van het menselijke bestaan onderbouwt. 'Liquid Intelligence' toont een keuze uit Gallaghers installaties, schilderijen, tekeningen en collages van de afgelopen twintig jaar.
> Van 2 februari tot 24 april 2019, WIELS

Dutch Spring: Hollandse zalen

Reis mee naar de Hollandse Gouden Eeuw en (her)ontdek kunstenaars zoals Frans Hals, Rembrandt Van Rijn, Nicolaes Maes, Abraham Bloemaert, Jan van Goyen, Jacob van Ruisdael en Pieter de Hooch. De vernieuwde vleugel 'Hollandse School' verwelkomt portretten, landschappen, genretaferelen en stillevens, en biedt een extensief panorama van deze fascinerende kunstperiode.
> Van 1 februari tot 19 mei 2019, KMSKB

Dream Box: Elzo Durt, Hell'O, Escif, Felipe Pantone, Gogolplex

Treed binnen in de magische wereld van 'Dream Box'. Laat je leiden door je verbeelding. Ontdek achtereenvolgens de psychedelische box van Elzo Durt, de bevreemdende wereld van Hell’O, de magische piano van Escif, de vliegende cd-roms van Felipe Pantone en de vragenlijst van Imabelpro Eurostom, de onderneming van Gogolplex.
> Van 1 februari tot 1 september 2019, MIMA

Portretten van Frans Hals: een familiereünie

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het 'Portret van de familie Van Campen' van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw. Tijdens de restauratie van het schilderij 'Drie kinderen met een bokkenwagen' van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en in een Europese privécollectie. Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.
> Van 1 februari tot 19 mei 2019, KMSKB

Groepsexpo: Look at Me

De relatie tussen stilstaande (foto's) en bewegende beelden (film) is het centrale thema van deze groepsexpo, die bestaat uit collectiestukken van Argos. Daarnaast bevat 'Look at Me' een selectie portretfoto's gemaakt door kunstenaars die tijdelijk resideerden bij 'Contretype, Centre pour la photographie contemporaine' in Brussel. De afwisseling tussen foto's en audiovisuele installaties in deze expo brengt een dialoog op gang tussen verschillende soorten portretkunst, stijlen en tijdvakken. Tegelijkertijd vertelt de expo ons zowel iets over de geportretteerden als over de fotografen en filmmakers.
> Van 27 januari tot 28 april 2019, Argos

Vincent Dunoyer en Jan Vromman: Poetas sin alfabeta

De Franse choreograaf en danser Vincent Dunoyer (1962) werkt samen met onder meer Anne Teresa De Keersmaeker, Steve Paxton en de Wooster Group. Voor zijn eigen performances werkt hij met het medium video en engageert hij beeldend kunstenaars en muzikanten. Het werk van de Vlaamse film- en televisieregisseur, videokunstenaar, scenarioschrijver en theaterregisseur Jan Vromman (1958) is sociaal geïnspireerd en doortrokken van menselijke warmte. Met zijn low budget-stijl valt hij het neoliberale model aan. 'Poetas sin alfabeto' (dichters zonder alfabet) is het merkwaardige resultaat van een samenwerking tussen twee verschillende kunstenaars. Voor deze expo zoomden ze in op het concept 'Spanje', een cultuur met zijn eigen tradities en mythologie, een metafoor voor geschiedenissen gekleurd door overheersing en repressie. Het resultaat: een expo over macht en impotentie, kracht en fragiliteit.
> Van 27 januari tot 28 april 2019, Argos

Manon de Boer: one, two, many

De film 'one, two, many' toont drie performances: een fluitstuk met circulaire ademhaling, een monoloog en vier zangers met publiek. Elk deel draait rond de existentiële ruimte van de stem. Vertrekkend vanuit telkens een ander audiovisueel perspectief staan het individuele lichaam, het luisteren naar de ander en het zoeken naar de juiste afstand tot meerdere stemmen in een sociale ruimte centraal. 'one, two, many' was in 2012 op dOCUMENTA13 op twee schermen te zien en wordt hier voor het eerst op drie schermen getoond zoals oorspronkelijk door Manon de Boer bedacht. De Boer (1966) gebruikt persoonlijke narratie en muzikale interpretatie tegelijk als methode en onderwerp. Ze onderzoekt de relatie tussen taal, tijd en het claimen van bepaalde waarheden en verwerkt dit in een serie gefilmde portretten waarbij het film medium constant in vraag wordt gesteld.
> Van 23 januari tot 19 mei 2019, Kanal - Centre Pompidou

Nicholas Nixon

De Amerikaanse fotograaf Nicholas Nixon (Detroit, 1947) bekleedt een unieke en markante plaats in de geschiedenis van de fotografie van de voorbije decennia. Hij richt zich vooral op portretfotografie en benut ten volle het beschrijvende vermogen van de camera. Zijn werk toont tegelijkertijd wat er te zien is en wat doorgaans onzichtbaar blijft. De foto’s van Nicholas Nixon leggen die vluchtige momenten vast, die suggestief en onnoemelijk zijn: liefde, passie, geluk, leed, intimiteit, de verstrijkende tijd en eenzaamheid. Hun vermogen om emoties over te brengen, verleent zijn werk een universele waarde. Ze blijven ver verwijderd van het stereotiepe discours en peilen de raadselachtige diepten van de menselijke ziel. Koppels, families, zieken, ouderen. Nixon benadert die naaste momenten met een grootformaatcamera om zo de nabijheid en de medewerking van de geportretteerde op te roepen. Invloeden onderging hij van de Amerikaanse fotografen Edward Weston en Walker Evans.
> Van 20 januari tot 31 maart 2019, Fondation A Stichting

De kleuren van de Bevrijding - het wandtapijt vertelt

Ontdek in de Belgische Senaat een uitzonderlijk wandtapijt van de Belgische schilder en ontwerper Anto Carte en Manufactuur De Wit uit 1934-1935. Het tapijt verbeeldt de triomfantelijke terugkeer van koning Albert I aan het hoofd van zijn troepen te Brussel op 22 november 1918, en maakt deel uit van de permanente kunstcollectie van de Senaat. Naast dit wandtapijt - een herinnering aan de afloop van de Eerste Wereldoorlog in Brussel - zijn er in de expo ook nog andere kunstwerken te zien.
> Van 15 januari tot 26 oktober 2019, Belgische Senaat

Maurice Wyckaert: Retrospectieve

Na Jules Schmalzigaug, Ferdinand Schirren, Marc Mendelson, Lismonde en Walter Leblanc, eren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België met de retrospectieve van Maurice Wyckaert (1923-1996) nog één van de belangrijkste figuren van de naoorlogse kunst in België. Na zijn studies aan de Académie de Bruxelles en het Vrije Atelier van Sint-Lambrechts-Woluwe, begint Maurice Wyckaert in de stijl van Jean Brusselmans. Aanvankelijk sterk beïnvloed door het Vlaamse expressionisme, schakelt hij stilaan over naar een lyrische abstractie in combinatie met kalligrafische elementen. De Germaanse cultuur en de laatste Amerikaanse kunstinnovaties brengen Wyckaert uiteindelijk tot zijn persoonlijke stijl. Kenmerkend is de uitbreiding van het kleurengebruik in de vele innerlijke landschappen.
> Van 18 december 2018 tot 24 maart 2019, KMSKB

Urbanus: Underground familiestrip

Begin jaren tachtig kwam een zekere Willy Linthout op het idee om een stripverhaal te maken rond de toen al bekende Belgische komiek Urbanus. De serie oogstte meteen groot succes. De strips van Urbanus zijn een zuiver 'underground' product, op de rand van het ranzige, en met een enorme commerciële impact. Een serie met een absurde logica en dito personages, en een alomtegenwoordige onbeholpenheid, en dit al 35 jaar lang!
> Van 11 december 2018 tot 26 mei 2019, Stripmuseum

Inca Dress Code: pracht en praal uit de Andes

De Amerikaanse collecties van het Museum Kunst & Geschiedenis worden beschouwd als de mooiste en rijkste binnen Europa. De meeste mensen kennen de verschillende culturen van de Andes (Peru, Bolivië en Chili) meestal dankzij hun keramiek, smeedkunst en mummies. Over hoe deze volken leefden of gekleed gingen is bij het brede publiek vaak minder geweten. Textiel bezat een bijzondere status omdat het gezien werd als een zeer waardevol product: de Inca’s gebruikten het niet enkel om zich te kleden, maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. De tentoonstelling geeft je als bezoeker de kans om de verfijning en beheersing van de weefkunst te bewonderen, naast de kleurenpracht van textiel en pluimen, evenals schitterende sieraden in goud, zilver en schelp. Het is een uitgelezen kans om de weefkunst, de complexiteit van de motieven en de uiteenlopende en tot vandaag stralende kleuren van de stoffen en veren te ontdekken en te bewonderen. Terwijl je hun garderobe ontdekt (schoenen, kleren, hoofddeksels en juwelen) leer je ook de mensen zelf kennen in hun dagelijkse leven. Bewonder de unieke stukken van uitzonderlijke kwaliteit en met een ongeziene kleurenpracht, naast ongeziene voorbeelden van edelsmeedkunst.
> Van 23 november 2018 tot 24 maart 2019, KMKG

Night Fever. Designing Club Culture 1960 - Today

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn ze epicentra voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie. 'Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today' biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern gesamtkunstwerk. De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig.
> Van 21 november 2018 tot 5 mei 2019, ADAM - Brussels Design Museum

Designed Landscapes - Brussels 1775-2020

'Designed Landscapes' biedt een ongeziene blik op het landschap van het Brussels Gewest en op de unieke geschiedenis van haar openbare parken en tuinen. Via tal van originele en in vele gevallen nooit eerder getoonde documenten geeft de tentoonstelling een totaaloverzicht van de Brusselse landschapsrealisaties tussen 1775 en vandaag, haar auteurs en de historische en politieke context. Ze plaatst de Brusselse ontwerpen ook in een internationale, culturele context en laat haar licht schijnen op de typische instrumenten van de landschapsarchitect.
> Van 16 november 2018 tot 31 maart 2019, CIVA

Revolutions - Records & Rebels 1966-1970

Flower Power is helemaal terug in deze groots opgezette expo. Duik helemaal onder in de idealen, aspiraties, utopieën en de drang naar vrijheid van de sixties. Maar beleef ook het toenmalige militantisme en de anti-establishmentbetogingen. De culturele, sociale, artistieke en technologische revoluties die hun hoogtepunt kenden tussen 1966 en 1970, hebben onze huidige levensstijl geboetseerd en bepalen vandaag nog ons toekomstbeeld. Meer dan 250 unieke foto's en symbolische voorwerpen uit mode, design en grafische kunsten zijn gecombineerd met 3D-beelden en videoanimaties voor een unieke beleving. Tijdens je bezoek hoor je bovendien de hele tijd songs van The Beach Boys, The Rolling Stones, The Beatles, The Who, Janis Joplin, Jimi Hendrix en Joni Mitchell.
> Van 24 oktober 2018 tot 10 maart 2019, ING Art Center

Leonard Freed: Worldview

Deze expo kwam tot stand in samenwerking met het vermaarde fotoagentschap Magnum en brengt een retrospectieve van het werk van de joodse Amerikaanse fotograaf Leonard Freed (1929-2006). Minderheden, oorlog, revolutie, rassendiscriminatie, werk, plezier, ordehandhaving, armoede, kunst en ook het dagelijks leven staan centraal in het werk van deze documentaire fotograaf. Freed kiest zijn onderwerpen allerminst toevallig en wil met zijn foto's een aanklacht formuleren tegen de wereld zoals hij is.
> Van 19 oktober 2018 tot 17 maart 2019, Joods Museum

Charif Benhelima: Welcome to Belgium - Children in the City 1990-1995

Charif Benhelima (Brussel, 1967) studeerde fotografie aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel, het HISK in Antwerpen en het International Center of Photography in New York. Het thema van zijn foto's is identiteit, meer bepaald hoe het voelt om een buitenbeentje te zijn. In 2003 publiceerde hij 'Welcome to Belgium', een documentair fotoboek over legale en illegale vluchtelingen in België. Uit dat boek presenteert Atelier M de reeks 'Children in the City', gefotografeerd tussen 1990 en 1995. De foto's laten de bezoeker nadenken over jeugdherinneringen en kinderdromen. Diepmenselijk.
> Van 11 oktober tot 9 maart 2019, Atelier M

Magasin Général: De symfonie uit Québec van Loisel en Tripp

Er was eens … in het land van meren en bossen in de provincie Québec, een kleine dorpsgemeenschap zoals er meer zijn in de wereld: enkele gezinnen, een handvol vrouwen en mannen die onverdroten bouwen aan hun toekomst. Dat is het vertrekpunt van 'Magasin General', een pakkend fresco in negen albums dat in meerdere opzichten verrast: een warme boodschap en een uitzonderlijk scheppingsproces. Dit grafische avontuur wortelt in het verlangen van Régis Loisel en Jean-Louis Tripp om samen te werken en om het verhaal van de 'kleine mens' te vertellen. De auteurs, vrienden en bondgenoten in dit avontuur, zien hun personages graag evolueren in wat ze omschrijven als een grafische roman die je in één ruk leest als een roman. De fabel is een hommage aan tolerantie en vriendschap en vertelt over de zoektocht naar geluk en vrijheid.
> Van 25 september 2018 tot 10 maart 2019, Stripmuseum

Groepsexpo: Beyond Borders

De problematiek van de grenzen is een thema dat aan het hart raakt van de missie van de Boghossianstichting: volkeren dichter bij elkaar brengen via cultuur. De tentoonstelling brengt 37 internationaal gerenommeerde hedendaagse kunstenaars samen uit de Europese en de Arabische kunstwereld. Hun werken gaan in dialoog over het begrip ‘grenzen’ en de manieren waarop die worden voorgesteld. De tentoongestelde werken zijn een selectie uit het oeuvre van Europese kunstenaars uit de collectie van de European Investment Bank’s Art Collection en werden gekozen door Delphine Munro. Ze worden tegenover werken geplaatst van artiesten uit het Midden-Oosten en de Maghreb, geselecteerd door gastcurator Michket Krifa. Politieke of poëtische opvattingen over grenzen, esthetische ervaringen, symbolische ladingen en multidimensionale zienswijzen: de tentoonstelling verkent de dialoog tussen de werken van kunstenaars als Anish Kapoor, Rebecca Horn, Mounir Fatmi, Jan Fabre, Ali Cherri, Anri Sala, Wael Shawky en Jannis Kounellis. De catalogus bij de tentoonstelling bevat foto’s van de tentoongestelde werken en de biografieën van de kunstenaars.
> Van 6 september 2018 tot 24 februari 2019, Boghossianstichting - Villa Empain

Groepsexpo: Plaatstaal

Tussen metaal en beeldende kunst heeft altijd een nauwe band bestaan. Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur. In de vroegere Citroën-garage - nu Kanal | Centre Pompidou - nemen sculpturen de plaats in van de auto's. Plaatstaal, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages en minimalistische structuren. In Kanal kan je werken bewonderen van onder anderen Juan Gris, César en Robert Rauschenberg.
> Van 5 mei 2018 tot 10 juni 2019, Kanal - Centre Pompidou

IN DE RAND

Groepsexpo: Een vertaling van de ene taal naar de andere (Deel 1)

S.M.A.K. (partner van Museumcultuur Strombeek/Gent sinds 2013) beleeft in 2019 haar 20ste verjaardag. Dat wordt in CC Strombeek gevierd met 2 expo's waarin de collectie van het museum centraal staat. Deze bestaat uit niet minder dan 3000 kunstwerken van de jaren 1950 tot nu waaruit de recente 6 jaar al uitvoerig veel verrassend werk aan een breed publiek gepresenteerd werd. De dubbelexpo wordt een hommagetentoonstelling die nooit eerder geziene collectiestukken voor het eerst ontsluit en, in een tweede deel, een reflectie biedt op de vele veranderingen die op til zijn in de kunst en welk soort museum de kunst van de toekomst noodzaakt. De titel van het tweeluik, EEN VERTALING VAN DE ENE TAAL NAAR DE ANDERE, is een kunstwerk van de in Strombeek graag geziene Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner. Zijn werk loopt als een rode draad doorheen de artistiek-gelaagde intenties van Museumcultuur Strombeek/Gent.
> Van 11 januari tot 6 maart 2019, CC Strombeek

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland deel, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te vernoemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Prenten in de eeuw van Bruegel

De tentoonstelling 'Prenten in de eeuw van Bruegel' schetst een levendig beeld van de prentproductie in de Zuidelijke Nederlanden in de eeuw van Bruegel. Zijn grafisch oeuvre is maar het topje van de ijsberg: in de schaduw van deze reus zijn nog vele andere pareltjes op papier te ontdekken. Lang niet alles wat van de pers rolde was als kunst bedoeld: het flexibele en veelzijdige medium werd ingezet voor nieuwsprenten en politieke propaganda. De opkomst en bloei van de prentkunst in de 16de eeuw is niet uitsluitend een artistiek succesverhaal. Briljant vakmanschap en gedurfd ondernemerschap speelden ook een grote rol.
> Van 27 februari tot 23 juni 2019, Bozar

Julie Scheurweghs: Woman as parts

De Belgische fotografe Julie Scheurweghs (Oostende, 1988) woont en werkt in Brussel. Julie Scheurweghs is afgestudeerd aan Sint-Lukas, Brussel (2006-2010). In haar recente projecten onderzoekt ze hoe wij de dagelijkse, vaak banale voorwerpen zien die ons omringen. Omwille van deze dagelijkse visuele belasting hebben we vaak geen oog meer voor de schoonheid van deze eenvoudige voorwerpen. Door deze voorwerpen uit hun natuurlijke omgeving te halen en hen te fotograferen tegen een eenvoudige witte achtergrond of hen in onverwachte situaties te plaatsen, krijgen de afdrukken en de voorwerpen een nieuwe dimensie en bieden ze ons een ander standpunt.
> Van 28 februari tot 31 maart 2019, Botanique

Michel Mazzoni: Other Things Visible

De Franse kunstenaar Michel Mazzoni (1966) woont en werkt in Brussel. Hij gebruikt het medium van de fotografie en verkent er de materiële essentie van. Daarbij plaatst hij zijn werk op de grens tussen figuratieve kunst en abstractie. De afdrukprocedés en de gebruikte technieken spelen een bijzondere rol in zijn werken waarin orde en chaos, de ontbinding, de circulaire tijd, de fragmentatieprocessen en de kosmos de sleutelelementen vormen.
> Van 28 februari tot 14 april 2019, Botanique

Richard Venlet

Het werk van de Brusselse kunstenaar Richard Venlet (Australië, 1964) is hybride: het combineert sculptuur, installatie, kunsthistorisch onderzoek, tentoonstellingsontwerp en architectuur. Van bestaande ruimtes maakt hij 'open kaders' of presentatiecontexten waarbinnen de cultuur van het tentoonstellen wordt verkend. Voor zijn tentoonstelling in Bozar bundelt hij een uitgebreide reeks artefacten, props, kunstwerken en archiefstukken van de voorbije 25 jaar. De tentoonstelling biedt een inkijk in het werk van Venlet, en vormt tegelijkertijd een nieuw autonoom project.
> Van 1 maart tot 19 mei 2019, Bozar

Groepsexpo: Through Art We Care

De tentoonstelling 'Through Art We Care' legt via diverse thematische lijnen de link tussen kunst en zorg bloot. Enerzijds toont en documenteert deze tentoonstelling de artistieke trajecten van de kunstenaars die vanuit het IN/FINITY-project drie jaar lang in residentie werkten binnen het palliatief en supportief dagcentrum TOPAZ. Daarnaast reflecteert de expo ook vanuit het oogpunt van de kunstenaar over de mogelijkheden die kunst kan scheppen binnen de zorgsector. Met werk van Christian Bakalov, Emi Kodama, Naomi Kerkhove, Jorge Leon, Madlove, Rudi Meulemans, ORACLE, Michael Schmid en Vera Tussing.
> Van 1 maart tot 28 maart, GC De Markten

Victor Horta: verzameling van verzamelaars

Naar aanleiding van haar driedubbele verjaardag - 100 jaar verkoop van het Hortahuis door Victor Horta zelf, 50 jaar inhuldiging van het museum, 30 jaar restauratie - onthult het Hortamuseum in Sint-Gillis drie buitengewone tentoonstellingen die een nog onbekend aspect van Victor Horta onthullen, namelijk Horta als verzamelaar. Verzamelen, accumuleren, verhullen, tentoonstellen… In het woonhuis van Victor Horta wordt zijn persoonlijke verzameling geëvoceerd – Japanse kunst en zeldzame marmers. Inspelend hierop krijgt het publiek voor het eerst de kans om in het atelier een uitzonderlijke verzameling art-nouveaumeubilair te ontdekken. En tot slot, wordt in de tentoonstellingszaal de handeling zelf van het verzamelen onder de loep genomen aan de hand van hedendaagse borduurwerken die actuele verzamelaars portretteren.
> Van 15 maart tot 30 juni 2019, Hortamuseum

Wim Delvoye

Wim Delvoye, een centrale figuur in de Belgische kunstscene, staat bekend om zijn vaak bijtende humor, zijn voorliefde voor technologische experimenten en zijn ongebreidelde en uiteenlopende productiviteit. Deze tentoonstelling toont een breed panorama van zijn recente productie en benadrukt het multidisciplinaire aspect van zijn kunst. De werken van Wim Delvoye vloeien voort uit een ontmoeting tussen ambacht en de meest geavanceerde industriële productietechnieken. Verankerd in de hedendaagse wereld, bestudeert Wim Delvoye het verleden en denkt na over de toekomst. Op een geheel nieuwe manier verbindt deze tentoonstelling zijn creaties met meesterwerken uit de collectie oude kunst van de KMSKB. Daarnaast getuigen recente werken, die voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld, van de aandachtige kijk van de kunstenaar op de veranderingen in onze hypergeconnecteerde samenlevingen, waarin de grenzen tussen de reële en virtuele wereld steeds meer vervagen.
> Van 22 maart tot 21 juli 2019, KMSKB

Eurantica Fine Art Fair

De beurs brengt een honderdtal Belgische en buitenlandse exposanten samen. Verzamelaars van moderne schilderijen, oude meubels of design, juwelen of schilderijen van Vlaamse meesters vinden er hun gading. Eurantica verwelkomt dit jaar een prestigieuze gast, het Horta Museum (Sint-Gillis), dat in 2019 zijn 50ste verjaardag viert.
> Van 28 tot 31 maart 2019, Brussels Expo, Paleis 1

Feast of Fools. Bruegel herontdekt

In deze groepsexpo maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die 'iets met Bruegel hebben'. Ze knopen aan bij zijn thema's, herinterpreteren die en citeren hem. Zo tonen ze aan dat zijn werk tot op vandaag niets aan relevantie heeft ingeboet. Onder de deelnemende kunstenaars: Valerius De Saedeleer, Jean Brusselmans, Otto Dix, Dirk Braeckman, Ricardo Brey, Hana Miletic, Elisabeth Ida Mulyani en Emmanuelle Quertain.
> Van 7 april tot 28 juli 2019, Kasteel van Gaasbeek

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.