Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers. Er gaat geen zondag voorbij of ze doen een museum aan. Kunstgaleries laten ze daarbij links liggen. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker.

IN DE KIJKER

Candida Höfer - Hiroshi Sugimoto - Thomas Ruff: Selected Works

Charles Riva Collection toont momenteel werk van drie wereldbekende fotografen. De Duitse fotografen Candida Höfer (1944) en Thomas Ruff (1958) behoren allebei tot de zogenaamde Düsseldorfse School. Dit wil zeggen dat ze in Düsseldorf les kregen van het invloedrijke fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher, en dat ze net als hun leermeesters foto's maken vanuit een nieuw zakelijkheidsperspectief. Daarbij komen motieven aan bod die een vergaande abstrahering toelaten zonder hun beeld te verliezen. Höfers conceptuele werk wordt gekenmerkt door een grote technische perfectie. Ze is vooral bekend om haar interieurs van publieke gebouwen zoals musea. Ruff wordt beschreven als 'een meester in bewerkte en opnieuw ontworpen beelden'. Hiroshi Sugimoto is een Japanse fotograaf (1948) die in zijn werk westerse kunst en oosterse mystiek combineert. Hij is vooral bekend om zijn zeelandschappen, die hij begon te fotograferen in de jaren 1980.
> Van 5 september tot 30 november 2019, Charles Riva Collection

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Pat Andrea: Moment from the Circle of Life

De Nederlandse kunstenaar Pat Andrea (1942, Den Haag) woont en werkt afwisselend in Parijs en Buenos Aires. Het werk van Andrea is figuratief en heeft vooral het thema angst als onderwerp. Zijn manier van schilderen is klassiek te noemen: hij begint met de onderschildering en legt dunne, transparante lagen glacis over deze laag heen. Deze werkwijze contrasteert met de surrealistische inslag van zijn werk, waarin vrouwen alomtegenwoordig zijn. Andrea's ambigue combinatie van realisme en fantasie, van evenwichtige composities en 'onmogelijke' lichamen, suggereert een ongerijmd gevoel voor humor. Bij Galerie Dys toont Andrea momenteel schilderijen, tekeningen en grafiek.
> Tot 10 november 2019, Galerie Dys

Groepsexpo: Made in Belgium

Deze groepsexpo omvat olieverfschilderijen, gouaches, waterverftekeningen, mixed media en tekeningen van bekende Belgische kunstenaars: Victor Servranckx, Englebert Van Anderlecht, Gilbert Decock, Albert Rubens, Louis Van Lint, Maurice Wyckaert, Lismonde, Jan van den Abbeel, Henri Michaux, Henri Heerbrant, Zéphir Busine, Roger Greisch en Marcase.
> Tot 31 oktober 2019, Group 2 Gallery

Groepsexpo: Di fuochi e accesi sensi

Expo met werk van kunstenaars die vertegenwoordigd worden door galerie Greta Meert: Carla Accardi, Carlos Caballero, Stef Driesen, Nathalie Du Pasquier, Liam Everett, Suzan Frecon, Nick Goss, Shirley Jaffe, Peter Joseph, Koen van den Broek, Olivier Mosset, Ute Müller, Anne Neukamp, Niele Toroni, Pieter Vermeersch en James White.
> Tot 19 oktober 2019, Galerie Greta Meert

Jo Delahaut: L'émotion maîtrisée

De Belgische kunstschilder Jo Delahaut (1911-1992) is een van de spilfiguren van de geometrische abstractie in België. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte Delahaut nog expressionistische, figuratieve werken. Kort daarna echter begon hij geometrisch abstract te schilderen, waarbij de kleur van de geometrische oppervlakken primeert. Na verloop van tijd werden zijn werken steeds verder uitgepuurd en steeds abstracter. De geometrische abstractie van Delahauts werken is erop gericht om intellectuele activiteit op te wekken: het is een soort metataal die zich richt tot de geest.
> Tot 29 oktober 2019, Lancz Gallery

Liang Wei: Folded Silence

De Chinese kunstenares Liang Wei (1966) is één van China's meest originele, nieuwe stemmen in de hedendaagse schilderkunst. Haar zorgvuldige composities zien er op het eerste gezicht abstract uit, maar bij nader toezien herken je er vertrouwde vormen en structuren in die een verhaal vormen in je hoofd. De uitzonderlijk gedetailleerde aard van Wei's werk is het resultaat van een lang creatief proces. Haar composities zijn ontstaan uit chaos, maar blijven desondanks in balans. In haar werk doet Liang Wei pogingen om utopische visies tot stand te brengen vanuit een dystopische werkelijkheid.
> Tot 21 december 2019, Galerie Bernier Eliades

Maya Hayuk: Pareidolia Deep Destroyer

De Amerikaanse kunstenares Maya Hayuk (1969, Baltimore) woont en werkt in Brooklyn, New York. Ze staat vooral bekend om de gedurfde geometrische patronen die ze gebruikt bij grootschalige muurschilderingen. Haar werk wordt wel eens in verband gebracht met pareidolia, een fenomeen waarbij iemand een zodanige interpretatie van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen. Hayuks recente werken, alle van groot formaat, waarin vormen en kleuren neergezet zijn met brede borstelstreken, zien eruit als vibrante mozaïeken. Springlevende kunst!
> Tot 26 oktober 2019, Alice Gallery

Marguerite Humeau: Mist

De Franse kunstenares Marguerite Humeau (1986) woont en werkt in Londen. 'Mist', haar nieuwe tentoonstelling, brengt nieuws van een andere wereld. Een wereld waar niet-menselijke creaturen - zeezoogdieren zoals walvissen en dolfijnen - niet langer toeschouwers zijn van de vernietiging van het ecosysteem van onze planeet, maar wezens die in staat zijn tot transcendentie en spirituele gevoelens. Hun aanwezigheid gaat gepaard met geluiden waarvan we niet weten wat ze precies communiceren: kreten om hulp, waarschuwingen of een uitnodiging om te kijken en dromen. Ondanks haar jonge leeftijd stelde Humeau al eerder tentoon in gerenommeerde kunstinstellingen en musea als Tate Britain (Londen), Palais de Tokyo (Parijs) en New Museum (New York).
> Van 6 september tot 19 oktober 2019, Galerie C L E A R I N G

Zhang Enli

De Chinese kunstenaar Zhang Enli (1965) woont en werkt in Shanghai. Zijn schilderstijl kan worden gezien als het visuele resultaat van de twee uitersten waarin zijn leven zich heeft afgespeeld: zijn adolescentie op het afgelegen platteland in Noord-China en zijn bestaan in de hectische miljoenenstad Shanghai. In de anonimiteit van zijn schildersatelier reproduceert hij op doek alle beelden en voorwerpen die hem dagelijks omringen. Het gaat hierbij niet om beelden die onmiddellijk ergens geplaatst of gelokaliseerd kunnen worden, maar om lege ruimtes, zwevende objecten of afgedankte gebruiksvoorwerpen. Enli's oeuvre gaat momenteel meer de abstracte toer op en ook werkt hij steeds meer driedimensionaal. Zo creëerde hij de afgelopen jaren een reeks plaatsgebonden 'environments' onder de naam 'space paintings'.
> Van 6 september tot 19 oktober 2019, Xavier Hufkens Gallery

Claudio Parmiggiani: A lume spento

De Italiaanse kunstenaar Claudio Parmiggiani (1943, Luzzara) woont en werkt in Parma. Parmiggiani maakt in beelden, objecten en assemblages het afwezige aanwezig. Hij geeft wat er niet meer is zijn plaats in het zichtbare. Op die manier kaart hij een fundamentele vraag in de kunst aan: hoe weergeven wat niet weergegeven kan worden? Onder de titel 'A lume spento' - wat kan vertaald worden als 'Bij het licht van een gedoofde lamp' - werkt de kunstenaar rond licht en schaduw, thema's waarrond zijn oeuvre de laatste vijftig jaar evolueerde.
> Van 6 september tot 19 oktober 2019, Galerie Meessen De Clercq

Matthew Porter: Scenic

De Amerikaanse fotograaf Matthew Porter (1975) woont en werkt in Brooklyn, New York. Zijn foto's bevatten tal van historische en culturele verwijzingen. In zijn artistieke praktijk verkent Porter de mogelijkheden van beeldconstructie en -manipulatie, zowel analoog als digitaal. Hij behandelt de negatieven van zijn analoge foto's zoals een schilder zijn canvas. Fotografie staat voor hem dan ook niet gelijk aan een moment vastleggen, maar is het resultaat van een lang werkproces.
> Van 6 september tot 26 oktober 2019, Galerie Baronian Xippas

Jan Dries: Infinite End

De Belgische beeldhouwer Jan Dries (1925-2014) stond mee aan de wieg van de Nieuwe Vlaamse School en exposeerde vanaf de jaren 1950 met zijn keramieken en marmeren sculpturen. Dries was gefascineerd door het witte marmer van Carrara waarmee hij zijn 'meditatieve stenen' maakte. De veelal abstracte maar monumentale vormen symboliseerden de zoektocht naar de verhouding tussen licht en donker.
> Van 6 september tot 7 december 2019, La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach

Philippe De Gobert: Voyages en atelier

De Belgische kunstenaar Philippe De Gobert (1946) tast de dunne grenzen tussen realiteit en fictie af. Zijn zwart-witfoto's zijn uitvergrote beelden van uitgepuurde ruimten met een streng lijnenspel die baden in een diffuus, onwezenlijk licht. Bij nader toekijken merk je dat er iets niet klopt met de schaalverhoudingen en de invalshoeken. Je dacht dat deze mysterieuze ensembles binnenaanzichten waren, maar het zijn foto's van maquettes: geconstrueerde beelden, bedachte plekken, gefantaseerde kunstenaarsateliers... De expo bij Gallery Mogabgab bestaat uit twee fotoreeksen. De eerste reeks is geïnspireerd op een 17de-eeuws schilderij van een Hollands interieur. De tweede reeks brengt ateliers in New York in beeld. De ene keer zijn ze vrij geïnspireerd op de loft van Donald Judd, dan weer op een schilderij van Edward Hopper.
> Van 5 september tot 26 oktober 2019, Gallery Mogabgab

Tinka Pittoors: Daphne and Me

De Belgische kunstenares Tinka Pittoors (Brasschaat, 1977) woont en werkt in Kapellen. In haar sculpturen en objecten onderzoekt ze de utopie van een kneedbare wereld. Door het combineren van herkenbare en nieuwe vormen en materialen zoekt ze naar een sculpturale realiteit die parallel loopt aan de gekende wereld. Daar waar de materialen herkenbaar zijn uit onze realiteit, zet de vorm zich er juist tegen af. Zo ontstaan beelden die balanceren tussen twee werelden. Ter gelegenheid van het Brussels Gallery Weekend eigent Pittoors zich de hele galerie toe. Meer nog: ze sloopt de tentoonstellingsmuren, zodat er als het ware een groot podium ontstaat waarop haar barokke en felgekleurde sculpturen en installaties in onder meer epoxy en keramiek volledig tot hun recht komen.
> Van 5 september tot 19 oktober 2019, Galerie La Forest Divonne

Franz Ackermann: Our Houses

De Duitse kunstenaar Franz Ackermann (1963) woont en werkt in Berlijn en Karlsruhe. De laatste 20 jaar heeft hij zijn werk opgebouwd rond zijn persoonlijke reiservaringen en de intieme confrontatie met architectuur en stedelijke ruimte. Zijn mentale cartografieën mengen sensaties en herinneringen aan de internationale steden die hij verkent. Ze voeden vervolgens zijn installaties en enorme schilderijen vol levendige, felle kleuren, waarin architectonische constructies en organische vibraties samengaan. Met 'Our Houses' begeeft Ackermann zich in de intieme sfeer. In zijn eerste expo bij Templon in Brussel grijpt hij de energie van de Europese hoofdstad aan om de ruimte van de galerie te transformeren door middel van imposante olieverfschilderijen op doek, een beeldhouwwerk, en een reeks werken op klein formaat met Brussel als thema.
> Van 5 september tot 19 oktober 2019, Galerie Templon

Walead Beshty: Three Pictures

De Britse kunstenaar en schrijver Walead Beshty (1976, Londen) woont en werkt in Los Angeles. Hoewel Beshty best gekend is als fotograaf, drukt hij zich daarnaast ook uit in schilder- en beeldhouwkunst, installaties en video's. In zijn werk staat de manier waarop elk afzonderlijk werk tot stand komt centraal. Het gaat dan niet alleen om de productie ervan, maar ook om de transformatie die het ondergaat tijdens transporten. Zo verzond Bashty ooit glazen boxen via transportfirma FedEx. Onderweg naar hun bestemming ondergingen de verpakkingen 'bumps and bangs', met barsten in het glas als gevolg. Beshty stelde de boxen vervolgens tentoon zoals ze waren, beschadigd dus, als onderdeel van zijn artistieke praktijk. In de jaren daarna zette hij dit procedé - focussen op de 'onzichtbare handen' achter de productie en tentoonstelling van zijn werk - overtuigend voort.
> Van 5 september tot 26 oktober 2019, Galerie Rodolphe Janssen

Latifa Echakhch: Several Times

Latifa Echakhch (1974, Marokko) is een Marokkaans-Franse kunstenares die in Zwitserland woont en werkt. Echakhch maakt geladen installaties die het grote gebaar niet schuwen. Het werk oogt esthetisch volmaakt, beheerst en evenwichtig, maar het zit tegelijkertijd vol van pathos, dramatiek en ingehouden woede. Er wordt hardhandig gebroken met de symbolische ordes die de kunstenaar en haar kunst willen beteugelen, op een manier die ronduit gewelddadig oogt en dat ook wel vaker is. Echakhchs werk wordt vertegenwoordigd door grote, internationale galeries en ze nam deel aan onder meer de Biënnale van Venetië in 2011 en won de Marcel Duchamp-prijs in 2013.
> Van 5 september tot 19 oktober 2019, Dvir Gallery

Miquel Barceló: The Shape of Things in Time

In zijn schilderijen, tekeningen, aardewerk en bronzen sculpturen experimenteert de Spaanse kunstenaar Miquel Barceló (1957, Mallorca) voortdurend met oppervlakken, structuren en de materialen van zijn kunst. Hij laat zich daartoe inspireren door de aardse materialiteit van de mediterrane wereld uit zijn jeugd: wit en blauw water, een tastbare hemel, de kliffen en grotten bij de zee, de rijke en veelkleurige texturen van druipsteengrotten, uitbundige flora en fauna, de droge aarde van zijn geboorteplaats Felanitx op het eiland Mallorca. Barceló gebruikt dan ook een plastische taal van blootliggende barsten en scheuren als treffende metafoor voor de tand van de tijd: The Shape of Things in Time.
> Van 5 september tot 18 oktober 2019, Galerie Almine Rech

KUNST OP KOMST

Hao Shiming: Chinese New Ink

De Chinese kunstenaar Hao Shiming (1977) woont en werkt in Beijing en Wuhan, China. Shiming ontwierp in de loop der jaren een heel eigen beeldend vocubularium dat geënt is op de oude Chinese geschriften. Op dragers als papier, zijde en stenen brengt hij met waterverf, Chinese inkt en acrylverf een ondoordringbaar kluwen van lijnen aan. De aldus ontstane werken doen enerzijds denken aan het werk van Amerikaanse abstract-expressionisten als Jackson Pollock en anderzijds aan archeologische vondsten die bedekt zijn met mysterieuze schrifturen. Maar ook aan de symboliek van stenen in de klassieke Chinese cultuur, tegelijk sculpturen en dragers van gedichten met een sterk meditatief karakter.
> Van 23 oktober tot 30 november 2019, Galerie La Forest Divonne

Rudolf Polanszky: Chimera

De Oostenrijkse kunstenaar Rudolf Polanszky (1951, Wenen) woont en werkt in Wenen. Polanszky werkt consequent met industriële materialen zoals plexiglas, schuim, piepschuim, polystyreen, plaatstaal, folie en duplexplaten, die hij meestal als restafval vindt bij schroothandelaren, op bouwterreinen of gewoon in zijn omgeving. De sporen van eerdere behandeling en gebruik zijn als het ware altijd in het werk ingegrift. Een deel van dat materiaal, zoals de duplexplaten, laat de kunstenaar nog in de openlucht verder verouderen. Hij laat de natuur haar gang gaan om quasiwillekeurige elementen te creëren. Zo worden de schepping van de natuur en de gebruikssporen die in het materiaal zijn opgenomen, het DNA van zijn proceskunst.
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Almine Rech Gallery

Lucy Skaer: Day Divider

De multidisciplinaire Schotse kunstenares Lucy Skaer (1975, Cambridge) woont en werkt in Glasgow en Londen. Skaer maakt sculpturen, tekeningen en films die gebaseerd zijn op fotografische bronnen (kranten, boeken, internet) en op schilderijen en sculpturen van andere kunstenaars. Hoewel ze hun wortels hebben in de realiteit, zweven haar werken in de ruimte tussen herkenning en ambiguïteit, figuratie en abstractie. Dikwijls stelt Skaer ensembles samen die bestaan uit verschillende media en presenteert ze als installaties. Veel van haar werken zijn replica's van historische objecten die vertaald worden in nieuwe media. Inhoudelijk gaat haar werk over de betekenis van reproductie en over de invloed van massamedia. Skaer, die in 2009 de shortlist haalde van de controversiële Britse Turner Prize, stelde onder meer tentoon op de Biënnale van Venetië. Vanaf 30 november 2019 is haar werk ook in het Gentse S.M.A.K. te zien.
> Van 25 oktober tot 30 november 2019, Galerie Meessen De Clercq

Anne Collier: Filter

De Amerikaanse fotografe Ann Collier (1970, Los Angeles) woont en werkt in New York. In de afgelopen twintig jaar ontwikkelde ze een oeuvre dat enerzijds het wezen van fotografische beelden onderzoekt en anderzijds het medium fotografie zelf bevraagt. Haar fotografische praktijk pendelt heen en weer tussen een objectieve, bijna wetenschappelijke aanpak en de vaak emotionele en psychologisch geladen inhoud van haar werk. In haar jongste expo introduceert Collier een nieuwe serie fotografische drieluiken. Ze zijn gebaseerd op Amerikaanse strips uit de periode 1950-1980.
> Van 8 november tot 21 december 2019, Gladstone Gallery 

Andres Serrano: Infamous

De Amerikaanse fotograaf Andres Serrano (1950, NY) woont en werkt in New York. Al meer dan 30 jaar houdt hij zich bezig met fundamentele sociale en ethische kwesties in de marge van de Amerikaanse samenleving te visualiseren. Hij capteert deze 'Zeitgeist' van onze westerse samenleving waar we allemaal als acteurs, getuigen en slachtoffers aan deelnemen. De serie 'Infamous' onthult de historisch diepgewortelde, onbewuste racistische cultuur in Amerika. Deze serie bestaat uit zestien fotografische portretten van verschillende historische objecten die raciale vooroordelen bevorderen: van alledaagse consumptiegoederen tot de oude kledingstukken van de Ku Klux Klan. In zijn typische, zeer coherente beeldtaal deconstrueert Serrano de realiteit van deze racistische relikwieën door ze op groot formaat te presenteren in de traditie van historische schilderkunst. Elk portret produceert een monumentale esthetiek die fungeert als een visuele mantra die de raciale stereotypen van deze serie versterkt.
> Van 14 november 2019 tot 5 januari 2020, Galerie Nathalie Obadia

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.