Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Robert Devriendt: The Missing Script - Through the Eyes of David X

De Belgische kunstenaar Robert Devriendt (Brugge, 1955) is bekend om zijn hyperrealistisch geschilderde miniatuurschilderijen. Met oog voor detail, tactiele weergave en verfijnde techniek onderzoekt hij de werking en de interpretatie van beelden. Met een fotografische en filmische blik schildert Devriendt vanuit verschillende camerastandpunten (van panorama tot close-up) fragmentarische afbeeldingen van landschappen, personen, dieren en objecten, die hij in kleine reeksen presenteert. 'The Missing Script' is één grote reeks die zich over verschillende jaren ontwikkelt. Er is geen vast script. Mogelijke verhaallijnen ontstaan tijdens het schilderen door associatie en de combinatie van verschillende werken.
> Van 5 april tot 18 mei 2019, Galerie Baronian Xippas

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Anicka Yi: We Have Never Been Individual

De Zuid-Koreaanse kunstenares Anicka Yi (Seoel, 1971), die opgroeide in de Verenigde Staten, woont en werkt in New York City. Ze is een conceptueel kunstenaar wiens werk ligt op het snijvlak van geur, keuken en wetenschap. Ze staat bekend om installaties die de zintuigen prikkelen, met name de reukzin, en voor haar samenwerkingen met biologen en chemici. Verspreid in de galerie staan 'sferische' sculpturen die gestoffeerd zijn met zeewier. Met deze sculpturen, door haar 'aquascapes' genoemd, vraagt de kunstenares aandacht voor de ecologische geschiedenis en voor de spannende potentiële toepassingen van algen als krachtige, metamorforiserende entiteiten die de grootste hoeveelheden biomassa op onze planeet bevatten.
> Van 23 april tot 15 juni 2019, Gladstone Gallery

Hank Willis Thomas: Donnez votre main

De Afro-Amerikaanse conceptueel kunstenaar Hank Willis Thomas (1976) woont en werkt in Brooklyn, NY. Thomas werkt voornamelijk rond thema's als identiteit, geschiedenis en populaire cultuur in de westerse samenleving. In zijn tweede solotentoonstelling bij Maruani Mercier focust hij op de relaties tussen kunstgeschiedenis, de geschiedenis van België, kolonialisme en de geschiedenis van Congo. Met behulp van verschillende media presenteert Thomas een visuele tijdslijn, met als bedoeling nieuwe verbindingen tot stand te brengen tussen de kunstgeschiedenis, verovering (lees: kolonisering) en het subversieve aspect van kolonialisme.
> Van 23 april tot 4 juni 2019, Galerie Maruani Mercier

Michaël De Clercq: My Eyes Got Diverted Again

De Belgische schilder Michaël De Clercq (1981) woont en werkt in Antwerpen. Hij haalt zijn inspiratie uit de alledaagse voorwerpen om zich heen, terugkerende of levendige dromen, ervaringen en herinneringen uit het verleden. De Clercq werkt zoveel mogelijk rechtstreeks vanuit zijn geheugen, maakt vaak voorbereidende schetsen en probeert niet te veel naar bijkomende bestaande afbeeldingen te kijken. Op die manier bekomt hij een verstilde versie van zijn eerste indruk of herinnering die tijdens het schilderproces verweven raakt met zijn gedachten van het moment. Zijn eerste solotentoonstelling 'My Eyes Got Diverted Again' is opgebouwd rond deze thematiek. De titel refereert naar die momenten wanneer je aandacht afgeleid wordt van het middelpunt van de belangstelling naar datgene wat je eerst niet opmerkte. Die plotse momenten, gedachten of objecten die je aandacht onverwacht komen opeisen.
> Van 13 april tot 11 mei 2019, Kusseneers Gallery

Takis: Magnetic Fields

De Griekse autodidactische kunstenaar Takis (1925) heeft een aantal van de krachtigste, meest innovatieve - maar ook speelse - kunstwerken uit de 20ste eeuw gecreëerd. Takis wordt tegenwoordig beschouwd als een van de weinige vernieuwers op het gebied van de beeldhouwkunst, naast Calder, Brancusi en Giacometti. Toch is de bevrijding van de natuurkrachten in zijn werk belangrijker dan de esthetische vorm. De werken van Takis, bestaande uit industriële of mechanische onderdelen, bevinden zich op het kruispunt van kunst, technologie en wetenschap. In deze tentoonstelling presenteert galerie Baronian Xippas 'Magnetic Fields', de recentste werken van Takis, net als een reeks 'Signals'. Met zijn werk maakt Takis onzichtbare energieën voelbaar en nodigt hij de toeschouwer uit om een woordeloze, energieke dialoog aan te gaan met de sculpturen.
> Van 5 april tot 18 mei 2019, Galerie Baronian Xippas

Alicia McCarthy

De Amerikaanse kunstschilder Alicia McCarthy (1969) woont en werkt in Oakland, een stad in Californië. In haar werk gaat ze de dialoog aan met de haar omringende werkelijkheid. Daartoe gebruikt de kunstenares een welbewust gekozen kleurenpalet op mixed-mediapanelen. Oprecht en intens maar ook speels transformeert McCarthy deze panelen in geometrische kleurvlakken en met elkaar verweven patronen die ze benadrukt door er tekst aan toe te voegen en te werken met spuitbusverf. Deze 'schilderijen' dragen een sculpturale dimensie in zich die tegengesteld lijkt aan de bedrieglijk eenvoudige beelden die ze voorstellen. Hoewel McCarthy's werken er abstract uitzien, zijn ze toch diep persoonlijk en bevatten ze sporen van fysieke aanwezigheid, zoals vochtkringen van koffiekopjes en schoenafdrukken.
> Van 4 april tot 18 mei 2019, Alice Gallery

Renaat Ivens: Hommage

Renaat Ivens (Sint-Niklaas, 1935) is een Belgische schilder, tekenaar, pastellist en graficus. Omstreeks 1958 'bekeerde' hij zich tot de abstractie. Ivens is een schilder van de vergeestelijkte sensibiliteit. Subtiele kleurschakeringen, nu eens etherisch verfijnd, dan weer met krachtige expressionistische accenten, volgen elkaar op in een spel met materie en vorm, waarin soms de suggestie van een derde dimensie aanwezig is. Bij nader toezien blijkt de schijnbare monochromie in Ivens' werken een warme huid van transparanties te zijn. Zijn werk, waarin vaak verticale krachtlijnen overheersen, is dan ook nooit eentonig, maar weet steeds te fascinceren.
> Van 28 maart tot 4 mei 2019, Galerie Faider

Catherine François: Waves

Voor het eerst vullen de imposante want monumentale werken van de Belgische beeldhouwster Catherine François (1963) Galerie La Forest Divonne. François' werk haakt naar de overweldigende natuur die ons allen dooradert. In 'Waves' toont ze werk dat de grens bewandelt tussen abstractie en natuur. Organische vormen die een eindeloze beweging suggereren. Kunst als het leven, quoi!
> Van 27 maart tot 11 mei, Galerie La Forest Divonne

Catharina Daem: Momentum

Catharina Dhaen vergelijkt schilderen met een schaakspel: in een vooraf onmogelijk vast te leggen aantal zetten worden grenzen, vormen, kleuren, lagen, perspectief gezocht en onderzocht, aangezet, afgetast en weer aangepast. In het uiteindelijke doek verdwijnt het zoeken nooit: Catharina’s werk is visueel sterk en voelbaar fragiel tegelijkertijd. Haar schilderijen lijken, wars van elke boodschap, enkel het schilderen zelf communiceren. Tegelijkertijd echter vatten ze het verlangen onze eigen, soms vluchtige, kleine, soms ontastbare percepties tastbaar te maken. (Tekst: Eline Jacobs)
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Galerie Zwart Huis

Dries Segers: When the Fire and the Rock and the Sea Are One

Fotografie is per definitie een gecontroleerd medium dat rekening houdt met nauwkeurige optische, technische en wetenschappelijke aspecten. De Belgische fotograaf Dries Segers (Turnhout, 1990) verbreedt de limieten en mogelijkheden ervan door te focussen op het oncontroleerbare. Zijn werk bevindt zich tussen abstracte en objectieve weergave. Deze generatieve fotografie geeft het medium de mogelijk een proces te ondergaan waar technische en wetenschappelijke eigenschappen elkaar uitdagen. Zo verschijnen er beelden die een resultaat zijn van een intuïtief onderzoek. Licht(gevoeligheid) en tijd zijn lange tijd de basiselementen van Segers' werk geweest. Zijn focus begint zich recentelijk ook te verleggen naar het apparaat en de reproductie van een fotografische afbeelding. 
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Hopstreet Gallery

Julie Cockburn: Ma

Met 'Ma' stelt de Britse kunstenares Julie Cockburn (Londen, 1966) voor het eerst solo tentoon in België. Bij Hopstreet Gallery toont ze nieuw werk dat kadert binnen haar doorlopende reeksen van portretten, landschappen en stillevens. Cockburn gebruikt ambachtelijke technieken zoals borduren, collage, zeefdrukken en flocken om haar eigen persoonlijke beeldtaal toe te voegen aan zorgvuldig uitgezocht tweedehands fotomateriaal. De titel 'Ma' is een Japans woord dat vertaald kan worden als 'leeg', 'ruimte', 'leegte', 'pauze' of als 'ruimte tussen twee structurele delen'. 'Ma' is op een meer emotionele manier te lezen in Cockburns portretten. Het zijn weesfoto's, elegant gecomponeerd, maar vaak verouderd en afgedankt; hun familiegeschiedenis ontbreekt. Cockburn dicht deze 'leemte' met haar eigen verhaal door gebruik te maken van geborduurde grafische motieven en door fantasierijke en raadselachtige titels toe te voegen.
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Hopstreet Gallery

Clémence Van Lunen: Les succulentes

De Belgische kunstenares Clémence Van Lunen (Brussel, 1959) woont en werkt in Parijs. Van Lunen staat bekend om haar kleurrijke sculpturen in keramiek, die ze met evenveel verbeeldingskracht als humor vervaardigt. Voor haar recente werken die in deze expo tentoongesteld worden, maakt Van Lunen gebruik van holle bakstenen van industiële makelij. Deze - nog vochtige - bakstenen worden door haar gesneden, verdraaid, gelijmd, gebakken, geëmailleerd, opnieuw gebakken en vervolgens gemonteerd. Uiteindelijk hebben de geassembleerde stukken de vorm van planten met vlezige delen: succulenten.
> Van 17 maart tot 27 april 2019, Galerie Alice Mogabgab

Stéphanie Leblon: Afterparty

De Belgische kunstenares Stéphanie Leblon (1970) woont en werkt in Gent. In haar vierde solotentoonstelling in Nathalia Tsala Gallery zet Leblon haar onderzoek naar beweging verder. In haar nieuwe werken verkent de kunstenares de ervaring van tijd niet als chronologisch gegeven, maar subjectief en met een eigen gelaagdheid. In de nieuwe werken van Leblon is de menselijke figuur verdwenen. Lagen verf opgebouwd met bloemenmotieven en subtiele sporen van een feest creëren een verbluffende diepte en een eigenzinnig perspectief. Sublieme kleurencombinaties, doordachte composities, contrast tussen gelaagdheid van het beeld en snelle penseeltoetsen getuigen hoe vaardig Leblon het medium beheerst.
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Nathalia Tsala Gallery

Louisa Gagliardi: Side Effects of Satisfaction

De Zwitserse kunstenares Louisa Gagliardi (1989) woont en werkt in Zurich. Gagliardi maakt vrijuit gebruik van de codes van de schilderkunst, het grafisch design en de reclame om vragen te beantwoorden rond personages, oppervlak en diepte. Ze creëert haar werken oorspronkelijk als vloeiende digitale beelden die ze afdrukt op vinyl en vervolgens behandelt met een gel. Het resultaat zijn kunstwerken die gelezen kunnen worden als spookachtige impressies van een schilderende hand. Nochtans roept de textuur van Gagliardi's  werken eerder de indruk op van een visueel spel op een complex veld. Heen en weer bewegend tussen dimensionaliteit en doorzichtigheid overbruggen haar werken de ruimte tussen het enigmatische en het banale.
> Van 16 maart tot 4 mei 2019, Rodolphe Janssen Gallery

Hommage aan Victor Servranckx 1897-1965

Victor Servranckx was een Belgische abstract werkende kunstenaar, een pionier van de avant-gardekunst in België. Zijn werk evolueerde van mathematische constructies over abstract-surrealistische werken en lyrische kleurenuitbarstingen naar materie-experimenten en symmetrische structuren. Deze enorme variëteit maakt van hem een boeiende individuele persoonlijkheid. In 1924 gaf Victor Servranckx in de Brusselse ‘Galerie Royale’ zijn eerste solotentoonstelling. Dit betekende ook zijn internationale doorbraak. Hij kwam hierdoor onder de aandacht van bekende buitenlandse kunstenaars zoals André Breton, Marcel Duchamp en Fernand Léger.
> Van 15 maart tot 4 mei 2019, Group 2 Gallery

Mathieu Asselin: Monsanto, een fotografisch onderzoek

Gedurende vijf jaar deed de Frans-Venezolaanse fotograaf Mathieu Asselin (1973) onderzoek naar de effecten van de producten van één van de grootste producenten van zaden voor de landbouw, voedingsmiddelen, en chemische bestrijdingsmiddelen. Asselin combineerde fotografie met archiefmateriaal, tekst en video. Hij fotografeerde dumpsites van chemische middelen in de Verenigde Staten en slachtoffers van het ontbladeringsmiddel Agent Orange in de VS en Vietnam. Het resultaat is een genuanceerd en helder overzicht van de geschiedenis van het bedrijf, met een link naar de nabije toekomst.
> Van 7 maart tot 27 april 2019, Géopolis

Groepsexpo: Voice and Sound Waves - The Japanese Scene

'Voice and Sound Waves' is de eerste tentoonstelling in België die focust op Japanse geluidskunst. Het werk van componist John Cage en van de Fluxus-beweging had een grote invloed op generaties Japanse kunstenaars. Maar het zijn vooral de huidige generaties die een belangrijke rol spelen in de artistieke interpretatie van geluidservaringen. Deze expo stelt het werk voor van drie generaties kunstenaars van wie de artistieke praktijk emblematisch is voor de bijdrage van de Japanse kunst aan de geluidskunst. De deelnemende kunstenaars delen een diepgaande kennis van geluid en muziek, die zich expressief uit in sculpturen, installaties, video's, grafisch design en performances. Zij stellen een fundamentele praktijk in vraag: de ervaring van het luisteren. Met werk van Yukio Fujimoto, Mamoru, Lyota Yagi, Atsushi Nishijima, Softpad Collective en Tsuyoshi Hisakado.
> Van 14 februari tot 11 mei 2019, Galerie Felix Frachon

KUNST OP KOMST

Rineke Dijkstra

De Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra (1959) verwierf internationale bekendheid met haar fotoserie 'Strandportretten' (1992-1994). Haar werk weerspiegelt abstracte en universele onderwerpen. Ze legde universele gevolens vast door bijvoorbeeld net bevallen moeders te fotograferen, in wier ogen de triomf en vermoeidheid nog te lezen is, naakt en staand, met hun baby in de armen. Dijkstra: "Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels in zich hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent. Maar op een bepaald moment van fotograferen of filmen moet je juist weer specifiek zijn, kijken naar wat mensen van elkaar onderscheidt. En dat zijn vaak kleine details, een houding, een gebaar of een oogopslag."
> Van 25 april tot 1 juni 2019, Galerie Jan Mot

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.