Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Jan van Imschoot: Amore Dormiente

Jan van Imschoot (Gent, 1963) woont en werkt in Frankrijk sinds 2013. Zijn verkenning van de mogelijkheden die schilderkunst biedt resulteert in een oeuvre dat zijn kracht ontleent aan kritische en dramatische thema's, en dat verwijzingen bevat naar tal van kunstenaars, van Tintoretto tot Luc Tuymans en van Goya tot Matisse. Van Imschoots werk graaft diep in een aantal terugkerende motieven zoals vrijheid, censuur en het geweld dat voortvloeit uit politieke en ideologische systemen.
> Van 10 januari tot 23 februari 2019, Galerie Templon

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Alain Biltereyst: Now is Now, Then is Then

De Belgische kunstenaar Alain Biltereyst (Brussel, 1965) woont en werkt in Brussel. De kunstenaar vestigt de aandacht op de inherente schoonheid van toegepast design, bijvoorbeeld van putdeksels, hekwerken of de staartlogo's op vliegtuigen. Hij werkt primair op dikke panelen en focust op lagen en herhaling met een voorkeur voor bepaalde motieven in kleur en vorm. Door zijn achtergrond als grafisch ontwerper was hij altijd al geboeid door de grafische vormentaal op straat. Met zijn werken van tegelformaat en groter huldigt Biltereyst de parallellen tussen historische abstractie en de gewone wereld en behandelt hij zijn bronnenmateriaal als kostbare vondsten. De Stijl, die een eenheid tussen leven en kunst nastreefde, is alomtegenwoordig in onze leefomgeving en deze beeldtaal komt via de straat terug in het werk van Biltereyst. Hij houdt van de minimale vormen en kleuren en van zuivere kunst, zoals destijds de pioniers van De Stijl. (Bron: De Lakenhal, Leiden)
> Van 23 februari tot 23 maart 2019, galerie Albert Baronian

Katherine Bernhardt: Garfield on Scotch Tape

De Amerikaanse kunstenares Katherine Bernhardt (1975) woont en werkt in New York. Haar recente werk bestaat uit doeken van grote afmetingen die alledaagse, maar uit hun originele context gerukte voorwerpen voorstellen zoals groenten, fastfood, sigaretten, speelgoed en keukengerief. Vloeiend geschilderd met spuitbus- en acrylverf, vormen Bernhardts kleurrijke doeken de uitdrukking van haar passies en persoonlijke obsessies. Als gevolg van haar reizen naar Puerto Rico begon ze ook exotische elementen aan haar werk toe te voegen, zoals schildpadden en toekans. Sommige critici beschouwen Bernhardts werk als een wrang commentaar op de consumptiemaatschappij. Daar gaat het Bernhardt nochtans niet om. Haar voornaamse motivatie schuilt in haar fascinatie voor het alledaagse, dat ze uitdrukt door middel van kleur en compositie.
> Van 22 februari tot 6 april 2019, Galerie Xavier Hufkens

Maarten Vanden Eynde: Half Earth

De Belgische kunstenaar Maarten Vanden Eynde (Leuven, 1977) woont en werkt in Brussel en Saint-Mihiel (FR). Vanden Eynde is een veelzijdig kunstenaar: zijn artistieke praktijk bestaat uit sculpturen, video's, foto's, installaties en performances. In zijn werk onderzoekt hij de impact van de mens op de natuur, zonder daarbij in prekerigheid te vervallen. De titel van zijn vierde solotentoonstelling bij galerie Meessen De Clercq is ontleend aan Edward O. Wilsons boek 'Half-Earth: Our Planet's Fight for Life', waarin de auteur stelt dat de helft van het land op de aarde voorbehouden zou moeten blijven als een plek waar geen mensen leven, met als doel tot een zo groot mogelijke biodiversiteit te komen.
> Van 21 februari tot 30 maart 2019, galerie Meessen De Clercq

Arne Quinze: New Sculptures - Lupines

'New Sculptures - Lupines' is een serie van middelgrote sculpturen die Arne Quinzes onderzoek naar de diversiteit van de natuur belichamen. Met deze sculpturen focust de kunstenaar op de evolutie van de antropologie door middel van plantkunde. De tomeloze evolutionaire kracht van planten die zich ontwikkelen in een breed spectrum van vormen, structuren en kleuren, vormen de basis van Quinzes 'visual storytelling'. 'New Sculptures - Lupines' is een poging van de kunstenaar om de kracht van de natuur te vatten en onze focus te richten op het belang van onze relatie met de natuur.
> Van 21 februari tot 6 april 2019, galerie Maruani Mercier

Adelheid De Witte: Northern Lights

Unheimlich, dat zijn ze, de schilderijen van de Gentse kunstenares Adelheid De Witte (1982). Restanten van een wereld, 'after the flood'. Of taferelen op een andere planeet, waar de mens niet wist te overleven. Desolaat, onbehaaglijk, volstrekt eenzaam: een onherbergzame plek waar je niet wil zijn, tenzij je jezelf wil kwellen. Zelf zegt ze over haar werk: 'Ik hoor nogal vaak dat ik landschappen schilder, of marines. Het komt me steeds vreemd voor. Ik vertrek namelijk helemaal niet van dat objectief. Mijn aanzet is zeer abstract, een kwestie van kleuren die elkaar in een intuïtief ritme opvolgen, een mentaal landschap dat vorm krijgt op doek. En ja, het eindresultaat lijkt dan te verwijzen naar herkenbare zaken als landschappen en zeezichten, maar dat is niet mijn vertrekpunt.'
> Van 9 februari tot 9 maart 2019, Kusseneers Gallery

Kris van de Giessen: A Woman in New York

De Belgische kunstenares Kris van de Giessen (Brussel, 1942) volgde een opleiding monumentale schilderkunst in het atelier van de schilder Jo Delahaut van 1962 tot 1965. Ze onderscheidt zich al snel van haar medeleerlingen door haar non-conformisme en haar sterke vrijheidsdrang. Ze raakt in die periode erg geboeid door de popart en door het werk van kunstenaars als Jasper Johns en Robert Rauschenberg. In 1966 krijgt ze de kans om een jaar in New York te wonen en werken. Ze verblijft er onder meer in het beroemde Chelsea Hotel, en ontmoet er kunstenaars als Marcel Duchamp, Louise Bourgeois, Jean Tinguely en haar landgenoot Pol Bury. Gesterkt door deze ervaring, begint ze werken op groot formaat te maken en stelt ze 'environments' tentoon. In 1980 verhuist ze naar Parijs en wijdt ze zich aan het traditionele picturale werk met portretten, naakten en landschappen op kleiner formaat. Gaandeweg gaat ze de abstracte toer op. Na inspiratie te hebben gevonden in de popart en in een moderne verhouding tot de wereld, heeft ze vandaag een sterke voorliefde voor mineralen, voor de kosmos en voor wetenschappelijke ontdekkingen die onze ideeën over de kosmos veranderen. Of het nu het optimisme van de jaren 60 was, de vrijheid van de jaren 70 of de ontdekkingen van 2000 tot op heden, het is altijd haar bedoeling geweest om in haar schilderkunst de stroom van het leven en de ontwikkeling van het menselijk leven tot uitdrukking te brengen.
> Van 8 februari tot 13 maart 2019, Galerie Antoine Laurentin

Robert Mangold: Works from 1967 to 2017

De Amerikaanse schilder Robert Mangold (1937) woont en werkt in Washingtonwille, New York. Zijn werk behoort tot het minimalisme, een stroming die zich afzette tegen het abstract expressionisme. Met meetkundige precisie onderzoekt Mangold de verhoudingen tussen vorm, lijn en kleur. Toch oogt zijn werk licht en speels en meer intuïtief van karakter dan dat van de meeste minimalisten uit de jaren 60 en 70 van de 20ste eeuw. Zijn gebruik van warme kleuren als oker en olijfgroen bezorgt hem een aparte plaats in deze richting. Galerie Greta Meert eert de kunstenaar nu met een overzichtstentoonstelling die 50 jaar (1967-2017) overspant. Een uitgelezen kans!
> Van 8 februari tot 6 april 2019, Galerie Greta Meert

Stan Van Steendam: Lagaos

De Belgische kunstenaar Stan Van Steendam (1985) woont en werkt in Brussel en Lissabon. Van Steendam tast de limieten van de schilderkunst af door af te stappen van de conventionele werkwijze en materiaalkeuzes en een nieuwe aanpak te hanteren met een zuiver minimale esthetiek. Hij verwerkt het materiaal sculpturaal en legt zo zijn persoonlijke werkwijze bloot. Door de vele lagen plaaster en puur pigment versterkt hij de ruimtelijke verhoudingen van het schilderij om het volume van het object te vergroten. Dit resulteert in een gedaante die de grens tussen schilderij en sculptuur doet vervagen, met de nadruk op de fysieke aanwezigheid van het object in de ruimte, met een tastbaarheid van alle zijden.
> Van 1 februari tot 9 maart 2019, Archiraar Gallery

Guo Fengyi

De Chinese kunstenares Guo Fengyi (1942-2010) wordt geprezen als een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van Outsider Art. Haar kunst kenmerkt zich door vele fijne spookachtige lijntekeningen van draken, feniksen en gezichten, soms met elkaar verweven. Ze zijn lachend en sereen of juist angstaanjagend en monsterlijk. Fungyi gebruikte Oost-Indische inkt en kwast.
> Van 23 januari tot 9 maart 2019, Gladstone Gallery

Louisa Clement: Disruption

De foto's, video's, muurwerken, sculpturen en Virtual Reality-werken van de Duitse kunstenares Louisa Clement (Bonn, 1987) zijn begaan met fenomenen zoals de staat van verwarring in tijden van politieke en sociale onzekerheid. Clements onderzoek naar dagelijks design heeft bewezen zowel verleidelijk als ondoorgrondelijk te zijn: hoe is het om menselijk te zijn in een digitaal tijdperk waarin zelfs de integriteit van het lichaam in toenemende mate in vraag gesteld wordt door massale medische interventies? In haar gedetailleerde foto's tovert Clement, op een surrealistische manier, een nieuw lichaam tevoorschijn dat tegelijkertijd staat voor de ambigue visie van 'een nieuwe mens'. Met behulp van haar foto's, genomen met de camera van haar smartphone, stelt ze niet alleen de illustratieve functie van het medium fotografie in vraag, maar ook de realiteit van de technologisch gemodificeerde mens.
> Van 17 januari tot 30 maart 2019, Bernier/Eliades Gallery

Andrea Éva Györi: Chest Variations

De Hongaarse kunstenares Andrea Éva Györi (1985) woont en werkt in Maastricht en Berlijn. 'Chest Variations' toont werk dat ze creëerde voor de tentoonstellingsruimte Vleeshal in Middelburg (NL), toen ze resideerde in de Jan Van Eyck Academie in Maastricht. Györi zet performances, video's, sculpturen, tekeningen en schilderijen in om te vertellen en vragen op te lossen over mentale en fysieke ziekte, culturele normen, familie, vrouwelijkheid en taboes over het menselijk lichaam. 'Chest Variations' is de eerste Belgische solotentoonstelling van de Hongaarse kunstenares.
> Van 17 januari tot 23 maart 2019, Galerie Harlan Levey Projects.

Johan De Wilde: Fernand

De Belgische kunstenaar Johan De Wilde (Zele, 1964) woont en werkt in Gent. De Wilde maakt tekeningen over de grote en kleine bewegingen die zijn leven kruisen. Het zijn subtiele fijne pareltjes die enige moeite van de kijker vragen. "Mijn geduldige, trage manier van werken", zegt hij zelf, "de duizenden lijnen die ik trek, kan je zien als een poging tot inventarisering van de dingen die mij omringen. Die werken elkaar in de hand, want die trage manier van werken zorgt ervoor dat gedachten en beelden de tijd krijgen om zich een weg te banen en uit te monden in een beeldend verslag daarvan in de vorm van een tekening. De tekening nodigt dan weer uit daar andere beelden bij te vormen."
> Van 13 januari tot 2 maart 2019, Hopstreet Gallery

Sanam Khatibi: The Murders or the Green River

De Iraanse kunstenares Sanam Khatibi (1979), een autodidacte, woont en werkt in Brussel. Haar werk bestaat uit schilderijen, borduur- en tapijtwerken en sculpturen. De thema's die ze behandelt, verwijzen naar de primaire instincten van de mens, de dierlijke natuur, de dynamiek tussen man en vrouw, de machtsbalans tussen beide seksen, overheersing en onderwerping, en angst en verlangen. De mensen en dieren in Khatibi's werk volgen hun impulsen in verleidelijke, exotische landschappen. Ze gedragen zich tweeslachtig in hun relatie tot macht, geweld, sensualiteit en elkaar.
> Van 12 januari tot 23 februari 2019, Rodolphe Janssen Gallery

Sam McKinniss: Neverland

De Amerikaanse kunstschilder Sam McKinniss (1958) woont en werkt in Brooklyn, NY, NY. Hij schildert zowel abstract als figuratief. Voor zijn figuratieve doeken baseert hij zich op eigen en andermans foto's. Tot zijn onderwerpen behoren mannelijke naakten, bloemenstillevens en beelden uit de populaire cultuur, zoals portretten van bekende zangers (Michael Jackson, Prince) en van acteurs (Winona Ryder, Michelle Pfeiffer). Stilistisch leunen deze werken aan bij de barok, het maniërisme en het abstract-expressionisme. Zijn abstracte doeken zijn uitgevoerd in diverse grijstinten. 'Neverland' is McKinniss' eerste solotentoonstelling bij Almine Rech.
> Van 10 januari tot 28 februari 2019, Almine Rech Gallery

KUNST OP KOMST

Gaetano Pesce: Je suis content d'être ici

Gaetano Pesce (La Spezia, 1939) is een Italiaanse architect, designer en beeldend kunstenaar. Op het internationale artistieke toneel onderscheidt zijn veelvormige oeuvre zich sinds begin jaren zestig door zijn politieke engagement, zijn experimentele karakter en zijn authentieke vrijheid qua stijl. Op zijn eerste solopresentatie in Brussel toont Gaetano Pesce een selectie recente werken (2014-2019) in combinatie met oudere werken (1996-2007). Alle werken zijn gemaakt met polychrome hars, een van zijn favoriete materialen sinds hij er begin jaren tachtig voor het eerst mee experimenteerde.
> Van 26 februari tot 6 april 2019, galerie Nathalie Obadia

Walter Swennen: Un coeur pur

De Belgische kunstenaar Walter Swennen (1946) woont en werkt in Brussel. In zijn werk treedt meermaals de wisselwerking tussen woord en beeld op de voorgrond. Swennen is een pionier van het zogenaamde 'nieuwe schilderen' uit de jaren tachtig. Zijn geschilderde beelden geven de indruk een precieze picturale behandeling te zijn van ideeën die ook in een tekst uitgewerkt hadden kunnen worden. De schilderijen en tekeningen van Swennen worden bevolkt door beelden uit massamedia en populaire cultuur, in het bijzonder uit stripverhalen. Dergelijke beelden zijn voor iedereen herkenbaar en identificeerbaar, maar ieder van ons reageert er emotioneel anders op en verbindt er andere connotaties mee. (Bron: M HKA)
> Van 1 maart tot 13 april 2019, Galerie Xavier Hufkens

Mathieu Asselin: Monsanto, een fotografisch onderzoek

Gedurende vijf jaar deed de Frans-Venezolaanse fotograaf Mathieu Asselin (1973) onderzoek naar de effecten van de producten van één van de grootste producenten van zaden voor de landbouw, voedingsmiddelen, en chemische bestrijdingsmiddelen. Asselin combineerde fotografie met archiefmateriaal, tekst en video. Hij fotografeerde dumpsites van chemische middelen in de Verenigde Staten en slachtoffers van het ontbladeringsmiddel Agent Orange in de VS en Vietnam. Het resultaat is een genuanceerd en helder overzicht van de geschiedenis van het bedrijf, met een link naar de nabije toekomst.
> Van 7 maart tot 27 april 2019, Géopolis

Nathaniel Mary Quinn: Always Felt, Rarely Seen

Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Nathaniel Mary Quinn (Chicago, 1977) was aanvankelijk gericht op actualiteit en politiek. Tot hij spontaan een portret van zijn broer Charles maakte. Sindsdien volgden talloze andere portretten. Het zijn echter geen portretten in de traditionele zin van het woord. Om te beginnen vertonen ze geen duidelijke visuele relatie met hun bronnen. De personages die hierdoor ontstaan, hebben een samengesteld collageachtig uiterlijk van aan elkaar geplakte gezichtstrekken en lichaamsdelen, waardoor een versnipperd geheel ontstaat. Zoals altijd zijn Quinns personages mensen die hij kent en toch ligt de nadruk deze keer niet op het verhaal dat zij vertellen of de geschiedenis die zij blootleggen. In plaats daarvan kiest Quinn het proces zelf als zijn thema, ofwel de handeling van het ontrafelen, samenstellen en opnieuw samenstellen van de binnenwereld van zijn onderwerp.
> Van 14 maart tot 10 april 2019, Galerie Almine Rech

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.