Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers. Er gaat geen zondag voorbij of ze doen een museum aan. Kunstgaleries laten ze daarbij links liggen. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker.

IN DE KIJKER

Koen van den Broek: Keep It Together

De Belgische schilder Koen van den Broek (1973, Bree) woont en werkt in Antwerpen. Zijn werk kenmerkt zich thematisch in eerste instantie door de manier waarop hij het urbane (in hoofdzaak Amerikaanse en Aziatische) landschap behandelt, en dit steeds meer laat vertrekken vanuit een abstracte beeldtaal. Van den Broek interesseert zich hoofdzakelijk voor het beeld en de structuur van het beeld zelf en is minder bezig met de verftoets of het overbrengen van een boodschap. De reden hiervoor is zijn fotografisch startpunt, waardoor de wereld wordt gezien als door één lens. Van den Broeks hoofdvraag is hier: hoe het fotografische oog te vertalen in een beeld. In zijn nieuwste werk gaat zijn aandacht steeds meer uit naar het beeldvlak zelf, waarop architecturale details en schaduwen picturale elementen worden die nieuwe constellaties creëren.
> Van 7 november 2019 tot 18 januari 2020, Galerie Greta Meert

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Ermias Kifleyesus: Cureghem Phantom

De Ethiopische kunstenaar Ermias Kifleyesus (1974) woont en werkt in Brussel. In zijn artistieke praktijk gebruikt hij onder meer bestaande schilderijen (op straat gevonden, gekregen van vrienden of van amateurkunstenaars, eigen werk), waarvan hij het oppervlak kleeft op een blanco canvas. Vervolgens voert hij een reeks ingrepen uit op het 'nieuwe' werk. Deze werkwijze weerspiegelt het verlangen van de kunstenaar om de verborgen lagen geschiedenis bloot te leggen die aan de basis liggen van de groei en het succes van de westerse wereld. Door zijn Ethiopische en dus Afrikaanse achtergrond neemt Kifleyesus een kritische houding aan tegenover het westen door de hegemonie van de westerse historiografie te bevragen. De Afrikaanse geschiedenis, zoals we die in het westen kennen, vertoont immers tal van gaten en verborgen verhalen, zoals de donkere kant van de kolonisatie en de roof van natuurlijke rijkdommen.
> Van 12 december 2019 tot 18 januari 2020, Kusseneers Gallery

Matan Mittwoch: Patterns

De Israëlische kunstenaar Matan Mittwoch (1982, Tel Aviv) woont en werkt in Tel Aviv. In zijn werk legt hij een grote interesse aan de dag voor het beeld in het postfotografische tijdperk. Hij eigent zich digitale technologieën en beelden toe en materialiseert ze in de vorm van analoge afdrukken op groot formaat. Het gebruik van HD-camera's laat hem toe te registreren wat het oog niet kan zien. Zijn optische transcripties en vergrotingen leiden tot enigmatische en hypnotiserende abstracte weefsels van lijnen en patronen.
> Van 12 december 2019 tot 8 februari 2020, Dvir Gallery

Claude Cattelain: Horse

De Belgische multidisciplinaire kunstenaar Claude Cattelain (1972, Kinshasa, Zaïre) woont en werkt in Valenciennes (F) en Brussel. Hij is vooral bekend om zijn installaties en performances. Zijn kunstenaarsloopbaan verliep volgens een atypisch parcours: zo demonteerde hij vanaf 1999 het raamwerk van zijn schilderijen, maakte hij onstabiele constructies en kocht hij een camera op zijn mislukte performances vast te leggen. Cattelain probeert voortdurend grenzen te verleggen door de limieten van het menselijk lichaam en van allerhande materialen op de proef te stellen. In de twee expositieruimtes van Archiraar Gallery toont hij momenteel installaties in hout, die hij ter plaatse gemaakt heeft.
> Tot 18 januari 2020, Archiraar Gallery

Evariste Richer: The Endless Millimeter

De Franse kunstenaar Evariste Richer (1969, Montpellier) woont en werkt in Parijs. In zijn werk, dat sterk aanleunt bij het minimalisme en het conceptualisme van de late jaren 60 en begin jaren 70, focust hij op meetstandaarden, meetmethodes, indexen en andere systemen om ordening aan te brengen in de ons omringende werkelijkheid. Het leidt tot sobere en economisch uitgevoerde objecten en installaties die gekenmerkt worden door poëzie en elegantie, en die onder meer verwijzen naar de kunstgeschiedenis, de wetenschap en de meteorologie. Omdat hij opgeleid is als schilder, is het picturale en de kleur in Richers werk bovendien nooit ver weg.
> Van 6 december 2019 tot 11 januari 2020, Galerie Meessen De Clercq

Nicolas Party: Grotto

De Zwitserse kunstenaar Nicolas Party (1980, Lausanne) woont en werkt in New York. Party staat bekend om zijn pastels met een elektriserende gevoeligheid, gevoed door een zowel tedere als ironische fabelwereld. In 2018 was hij te gast in het Magritte Museum, waarvoor hij meer dan twintig pastels, sculpturen en een enorme muurschildering maakte. Party schildert dikwijls portretten en stillevens met alledaagse voorwerpen die hij van alle overbodige details ontdoet. Eerder dan ze natuurgetrouw na te schilderen, gebruikt hij deze alledaagse voorwerpen als springplanken voor een verkenning van het medium schilderkunst. Zijn zorg gaat dan ook meer uit naar de vertaling en transformatie van deze voorwerpen in kleur, materialen en compositie. De uitdaging ligt voor hem in het uitdrukken van de essentie van deze voorwerpen op nieuwe, revelerende manieren, om zo hun fysieke en emotionele weerklank te verhogen.
> Tot 21 december 2019, Galerie Xavier Hufkens

Jean-Bernard Métais: Chambres sensorielles

Jean-Bernard Métais (1954, Mans) is een Franse beeldhouwer. Het merendeel van zijn werken ontstaat uit publieke opdrachten of zijn het gevolg van internationale wedstrijden. In zijn tweede expo bij galerie La Forest Divonne staan drie monumentale, zwarte sculpturen in geperforeerd metaal. Onder invloed van het licht lijken de doorschijnende volumes een andere vorm aan te nemen en te bewegen. Daarnaast telt de expo nog een aantal kleinere, gelijkaardige sculpturen die zo op elkaar inspelen dat ze een vloeiend en golvend netwerk vormen. Een mystieke ervaring!
> Van 4 december 2019 tot 1 februari 2020, Galerie La Forest Divonne

Jean-Bernard Susperregui: Penser l'entre

De Franse beeldhouwer Jean-Bernard Susperregui (1952, Parijs) woont en werkt in Seine-et-Marne (F). Hij maakt monumentale, abstracte werken uitgevoerd in staal en inox. “Als kind keek ik zo vaak naar beelden, dat ik dacht dat ze zouden bewegen”, zo zegt hij. Van zodra hij het ‘geheime leven van de ruimte’ ervoer, streefde Jean-Bernard Susperregui ernaar die ruimte en de materialen te beheersen. Als autodidact bezocht hij vaak het atelier van de Italiaans-Argentijnse beeldhouwer Marino de Téana (1920-2012), en in 1969 maakte hij zijn eerste sculpturen. In 1975 werd hij opgemerkt door Gilles Vallée, die zijn werk tentoonstelde in Galerie du Haut Pavé in Parijs. Sindsdien volgen de solo- en groepstentoonstellingen elkaar op in heel Frankrijk.
> Tot 21 december 2019, Galerie Alice Mogabgab

Andres Serrano: Infamous

De Amerikaanse fotograaf Andres Serrano (1950, NY) woont en werkt in New York. Al meer dan 30 jaar houdt hij zich bezig met fundamentele sociale en ethische kwesties in de marge van de Amerikaanse samenleving te visualiseren. Hij capteert deze 'Zeitgeist' van onze westerse samenleving waar we allemaal als acteurs, getuigen en slachtoffers aan deelnemen. De serie 'Infamous' onthult de historisch diepgewortelde, onbewuste racistische cultuur in Amerika. Deze serie bestaat uit zestien fotografische portretten van verschillende historische objecten die raciale vooroordelen bevorderen: van alledaagse consumptiegoederen tot de oude kledingstukken van de Ku Klux Klan. In zijn typische, zeer coherente beeldtaal deconstrueert Serrano de realiteit van deze racistische relikwieën door ze op groot formaat te presenteren in de traditie van historische schilderkunst. Elk portret produceert een monumentale esthetiek die fungeert als een visuele mantra die de raciale stereotypen van deze serie versterkt.
> Van 14 november 2019 tot 5 januari 2020, Galerie Nathalie Obadia

Jean Jullien: Petrichor

De Franse illustrator, vormgever en beeldend kunstenaar Jean Jullien (1983) woont en werkt in Londen. Hij is vooral bekend van de tekeningen en video's op zijn instagramprofiel, dat bijna dubbel zoveel volgers telt als dat van het Louvre. Met veel inlevingsvermogen toont Jullien in zijn werk de eenentwintigste-eeuwse, westerse mens in zijn dagelijks leven. Zijn tekenstijl is speels en minimalistisch, wat hem toelaat om op een snelle manier het komische aspect van een situatie, personage of gebaar te vatten en te communiceren. Naast tekeningen en video's ontwerpt en maakt Jullien onder meer ook boeken, meubels, kleren en sculpturen. Bij Alice Gallery toont hij schilderijen die tegelijk mooi en subversief zijn.
> Van 14 november 2019 tot 11 januari 2020, Alice Gallery

Anne Collier: Filter

De Amerikaanse fotografe Ann Collier (1970, Los Angeles) woont en werkt in New York. In de afgelopen twintig jaar ontwikkelde ze een oeuvre dat enerzijds het wezen van fotografische beelden onderzoekt en anderzijds het medium fotografie zelf bevraagt. Haar fotografische praktijk pendelt heen en weer tussen een objectieve, bijna wetenschappelijke aanpak en de vaak emotionele en psychologisch geladen inhoud van haar werk. In haar jongste expo introduceert Collier een nieuwe serie fotografische drieluiken. Ze zijn gebaseerd op Amerikaanse strips uit de periode 1950-1980.
> Van 8 november tot 21 december 2019, Gladstone Gallery 

Rudolf Polanszky: Chimera

De Oostenrijkse kunstenaar Rudolf Polanszky (1951, Wenen) woont en werkt in Wenen. Polanszky werkt consequent met industriële materialen zoals plexiglas, schuim, piepschuim, polystyreen, plaatstaal, folie en duplexplaten, die hij meestal als restafval vindt bij schroothandelaren, op bouwterreinen of gewoon in zijn omgeving. De sporen van eerdere behandeling en gebruik zijn als het ware altijd in het werk ingegrift. Een deel van dat materiaal, zoals de duplexplaten, laat de kunstenaar nog in de openlucht verder verouderen. Hij laat de natuur haar gang gaan om quasiwillekeurige elementen te creëren. Zo worden de schepping van de natuur en de gebruikssporen die in het materiaal zijn opgenomen, het DNA van zijn proceskunst.
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Almine Rech Gallery

Alex Clarke: Alles Klar

De Britse kunstenaar Alex Clarke (1988, Nottingham) woont en werkt in Londen. Zijn werk omvat schilderijen, foto's, teksten en installaties. In 'Alles Klar' focust Clarke niet alleen op het netwerk van relaties tussen kunstwerken onderling, maar ook op de praktijk van het maken en verspreiden van kunstwerken. Clarke is van mening dat de reden waarom kunstenaars de noodzaak voelen om te creëren gelegen is in het verlangen om te communiceren, en dat zowel het kunstwerk op zich als de creatie ervan fungeren als manieren van discussiëren en ideeën uitwisselen. Het levert in zijn geval kunstwerken op met een sterk reflectief karakter.
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Galerie Super Dakota

René Wirths: beatbox

De Duitse schilder René Wirths (1967, Waldbröl) woont en werkt in Berlijn. Wirths dwingt er zichzelf toe dagelijkse objecten op minutieuze en onpersoonlijke wijze te schilderen, zonder camera of projectie, om zo door te dringen in de realiteit, de realiteit de begrijpen en ons begrip van de wereld te verrijken. In zijn expo bij galerie Templon toont elk doek een glas tegen een neutrale en monochrome achtergrond, telkens voor twee derde gevuld: nu eens met melk, dan weer met water, of olie, inkt, allerlei soorten fruitsap...
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Galerie Templon

Liang Wei: Folded Silence

De Chinese kunstenares Liang Wei (1966) is één van China's meest originele, nieuwe stemmen in de hedendaagse schilderkunst. Haar zorgvuldige composities zien er op het eerste gezicht abstract uit, maar bij nader toezien herken je er vertrouwde vormen en structuren in die een verhaal vormen in je hoofd. De uitzonderlijk gedetailleerde aard van Wei's werk is het resultaat van een lang creatief proces. Haar composities zijn ontstaan uit chaos, maar blijven desondanks in balans. In haar werk doet Liang Wei pogingen om utopische visies tot stand te brengen vanuit een dystopische werkelijkheid.
> Tot 21 december 2019, Galerie Bernier Eliades

KUNST OP KOMST

Jan Fabre: L'Heure Sauvage

Meer info volgt later.
> Van 9 januari tot 22 februari 2020, Galerie Daniel Templon

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.